Experternas lag i nya Motor manager 2022

Uppdaterad 2022-03-19 | Publicerad 2022-03-11

Lördag 19 mars klockan 16.00 drar en ny Formel 1-säsong igång – och samtidigt startar Sportbladets managertävling Motor manager 2022.

Behöver du hjälp på traven i jakten på det perfekta teamet?

Här är experternas bästa tips.

SISTA CHANSEN: TA UT DITT LAG I NYA MOTOR MANAGER 2022 HÄR
Anna Anderssons team (klicka på bilden för större version).

Anna Andersson om sitt team:

Formel 1 2022 är ett oskrivet papper, för dig, för mig, för alla fans och även för alla teamen. Sporten har genomgått sin största regeländring någonsin inför säsongen, inget team har kunnat ta med sig någonting från fjolårets bilar utan årets bil är konstruerad från grunden. Från ett blankt papper. 
Det gör att hela fältet kan kastas om.
Därför väljer jag att satsa på Ferrari och McLaren som team. Ferrari för att de började satsa på årets bil tidigt och teamet som inte har vunnit någon VM-titel sedan 2007 är redo för att ta sig tillbaka till toppen. I år har det chansen. McLaren har sett bra ut under testerna och förarparet Lando Norris och Daniel Ricciardo är två förare som bör kunna utmana om pallplatser.
När det gäller förare satsar jag på Carlos Sainz, Ferrari, redan i fjol slog han sin teamkollega Charles Leclerc och i en bra bil kan han vinna lopp, Sergio Perez är en pålitlig poängplockare som kan ta pallplatser och Lando Norris rankar jag som en av fältets bättre förare. Jag kompletterar med Esteban Ocon, en förare som länge ansågs vara Mercedes påläggskalv men som numera kör för Alpine. Där är det ett frågetecken för teamet, men Alpine är ett fabriksteam och ska ha siktet inställt på att ta någon pallplats under året.
Jag väljer Williams pitcrew, där det sedan ett par år kommit in nya pengar i teamet och där Alex Albon gör en spännande comeback. Williams har ambitionen att vara mitt i fältet i år.
Men det är en lång säsong, den längsta någonsin om nu Rysslands GP ersätts, och utvecklingen av bilarna kommer att vara brant. Jag är redo att byta mitt team många gånger under en pågående säsong, för det finns ingen garanti att de bilarna som är bäst under inledningen är det i mitten eller slutet av säsongen.

Johan Kristofferssons team (klicka på bilden för större version).

Johan Kristoffersson om sitt team

Jag tror Mercedes kommer vara en stark bil även 2022. Verstappen som ledande förare med Norris och två hungriga återvändare i Albon och Magnussen blir ett stark lag! Williams har jag som underdogs då jag jobbat tillsammans med Capito, FX och Smeets på Volkswagen Motorsport och tror att dom kan lyfta teamet i och med det nya reglementet. Spännande blir det, jag kommer sitta bänkad nästa helg!

Johan Kristoffersson har vunnit fyra VM-titlar i rallycross, den senaste 2021 och är mästare i elbilsmästerskapet Extreme E, även det 2021.

Felix Rosenqvists team.

Felix Rosenqvist om sitt team

Har försökt ta de teamen som har två förare som tar mycket poäng (Ferrari och McLaren) för att göra “grovjobbet” till en hyfsad budget.

Jag har varken valt Mercedes eller Red Bull som team eftersom de är lite för dyra och eftersom jag tror att Max Verstappen kommer att ta betydligt fler poäng än Sergio Perez. Därför lägger jag Max Verstappen som lagkapten eftersom det dubblar poängen och är lite billigare än Lewis Hamilton känns det som ett bra val.

Men min starkaste förare per krona tror jag blir George Russell, han var ganska mycket billigare än Lewis och Max, men jag tror inte han kommer ta så mycket mindre poäng. Pit crew är Williams då bulken av poängen kommer från att slutföra varv i racet, men kan bli en ”risky move” att inte ha ett team som tar VM-poäng, vi får se! Resten av mitt team består av Mick Schumacher och Guanyu Zhou som var de enda jag hade råd med.

Känns som en lineup som borde funka ganska bra, den stora akilleshälen är om Red Bull inte är lika bra som förra året, då Max är lagkaptenen, så vi får hoppas dom kan ge sig på Mercedes i år igen!

SISTA CHANSEN: TA UT DITT LAG I NYA MOTOR MANAGER 2022 HÄR

 

LÄS MER: Följ F1 live i Målservice: statistik, rapport och tv-klipp

LYSSNA: Plattan i mattan - missa inte Sportbladets F1-podd