Ferraris krisdrag inför F1-premiären

Publicerad 2020-07-02

Ferrari-teamet under testerna i Barcelona.

2020 var året då Ferrari skulle kunna hota Mercedes - men testerna visade något helt annat.

Den krisen tvingade teamet till en radikal förändring.

– Vi tvingades ändra allt, förklarar teamchefen Mattia Binotto.

När F1 kom till testerna i Barcelona var Ferraris bil en av favoriterna. När de lämnade Spanien i slutet av februari var det tydligt att teamet inte var i närheten av att kunna konkurrera om någon VM-titel.

Det tvingade teamet att ta fram en krisplan.

– Sanningen är att resultatet av testerna tvingade oss att göra en signifikativ förändring av den riktning vi hade slagit in på, framförallt när det gällde aerodynamiken i framvagnen, förklarar Binotto.

– Först var vi tvugna att förstå varför vi inte nådde de resultat som vi förväntade oss på banan och hur mycket vi var tvugna att ställa om på bilen.

Ferrari tvingades till krisdrag

Därför tog teamet ett drastiskt beslut.

I samband med att fabriken stängdes, under den tid som pandemin slog till med full kraft i norra Italien, bestämde Ferrari sig för att förändra konceptet kring årets bil.

– Det hade varit kontraproduktivt att fortsätta i den riktning vi hade tänkt, vi insåg att vi aldrig skulle nå våra mål. Därför bestämde vi oss för att komma upp med ett nytt program för hela bilen, även om vi visste att den inte skulle vara klar till premiären.

Mattia Binotto, teamchef.

Istället kommer Ferrari att köra helgens premiär med den bil som teamet använde under slutet av testerna i Barcelona. Först till tävlingen i Ungern den 17–19 juli räknar teamet med att kunna använda den nya, uppdaterade bilen.

”Ska göra det bästa”

– Vi vet att vi inte har det snabbaste paketet just nu, vi visste det innan vi åkte till Australien för det som skulle ha varit säsongens första lopp och det har inte ändrats på något sätt, säger Ferraris teamchef.

Årets F1-säsong startar med två lopp i Österrike, det första på söndag och andra en vecka senare.

– Vi ska göra det bästa av de möjligheter vi har och sedan får vi se var vi verkligen ligger jämfört med våra konkurrenter, förklarar Binotto.

Än så länge är åtta deltävlingar bekräftade för F1 2020, men planen är att mästerskapet ska innehålla ytterligare sju eller åtta lopp under hösten.

Följ ämnen i artikeln