Oliver Solbergs fina hyllning till pappa

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Pappa Petter är från Norge, mamma Pernilla från Sverige. Oliver har valt att tävla under svensk flagg.
Foto: Bradley Collyer / Pa Photos / TT NYHETSBYRÅN
Pappa Petter är från Norge, mamma Pernilla från Sverige. Oliver har valt att tävla under svensk flagg.

SPORTBLADET

Efter tre VM-titlar har Petter Solberg lämnat över.

Till sonen Oliver.

Nu startar nästa generation jakten för att bli bäst i världen.

– Pappa är allt, vi är tillsammans i vår satsning och utan honom hade ingenting av detta varit möjligt, säger 19-åringen.

Han inleder sin karriär som fabriksförare i VM under helgens deltävling i Monte Carlo, ett tufft asfaltsrally där snö och is varvas med barmark och underkylt regn i bergen utanför Monaco.

– Att bara få köra för ett fabriksteam är en dröm som går i uppfyllelse, även om det är en process som jag måste gå igenom. Det handlar om att testa, köra och utveckla bilen innan man kan börja göra riktigt bra resultat, säger Oliver Solberg som efter en bra säsong i WRC3 nu klivit upp till WRC2, den näst tyngsta klassen i rally-VM.

Foto: PRIVAT

Är aldrig nöjd

Han gör det tillsammans med det teamet som är regerande världsmästare och med sin pappa som främste coach, stöttepelare och läromästare.

– Pappa har lärt mig så mycket, jag har varit med på många av hans tävlingar genom åren och hans kunskaper kring hur man ställer in en bil är ovärderliga. Han har lärt mig att aldrig vara nöjd, alltid se utvecklingspotentialen och det är just de små detaljerna som gör dig bättre, förklarar Oliver Solberg.

– Det är klart att vi har diskussioner ibland, men vi jobbar båda mot samma mål. Att jag ska bli bättre. Jag känner absolut ingen press utan tänker bara på hur kul den här säsongen ska bli.

Oliver Solberg har fått bilsporten med modersmjölken, morfar Per-Inge Walfridsson har vunnit EM i rallycross, mamma Pernilla var aktiv innan han föddes och han pappa Petter vann VM-titeln i rally 2003 samt han vann VM-titeln i rallycross både år 2014 och 2015. Norrmannen var den förste föraren att vinna VM-titeln i två av bilsportens discipliner, numera har även spanjoren Fernando Alonso lyckats med den bedriften.

Foto: MARCIN RYBAK
Tuffa förhållanden i VM-premiären.
Foto: Timoanis
Oliver Solberg debuterar i WRC2.

Solbergs mål – att vinna VM

Därför har vägen till rallysporten alltid varit självklar för Oliver Solberg. Han inledde sin karriär med att köra rallysprint i Estland redan som 16-åring, han körde sitt första VM-rally så snart han tagit körkort och har sedan fortsatt att avancera mot det långsiktiga målet.

Att en dag vinna VM-titeln i WRC, rallysportens tyngsta klass. Det har ingen svensk förare lyckats med sedan 1984.

– Jag måste ta steg för steg. Nu har jag en ny bil igen och man måste jobba metodiskt och lära sig att ha tålamod, utan det blir det inget bra, säger Oliver Solberg som ligger på plats fem i WRC2 och 13 totalt efter de två första dagarnas tävlande i Monte Carlo.

– Pemiärhelgen är en utmaning, det är svåra förhållanden och jag ser det som en möjlighet att lära mig mer och bli jämnare. Det är en ny bil, den måste utvecklas och det tar tid. Jag känner ingen stress utan är trygg med att vi har en bra framtidsplan.


Annas Motor – veckans snackisar 23 januari 2021

Pole position

Sebastien Ogier

Den flerfaldige världsmästaren tappade en halv minut på grund av en punktering och ligger tvåa efter Elfyn Evans (+7,4 sek) inför lördagens sträckor av VM-rallyt i Monte Carlo. Trots andraplatsen är fransmannen favorit till att vinna sin åttonde VM-titel, även om han själv räknar med en femkamp om titeln.

2) Oliver Solberg

Äntligen startar WRC-säsongen, den gör det med en svensk som har både tålamod och stora ambitioner.

3) Marcus Ericsson

Svensken har startat säsongen med tester i USA, han har både testat IndyCar och även IMSA, där han är reserv Chip Ganassis team i det klassiska 24-timmarsloppet på Daytona som avgörs nästa helg.

– Det känns riktigt bra, jag är väldigt positiv inför säsongen, säger Marcus till Sportbladet.

Premiären av IndyCar är framflyttad till den 18 april.

4) Kevin Magnussen

Från F1 till IMSA. Dansken startar säsongen för Chip Ganassi Raicng, i Daytona, tillsammans med Renger van der Zande, som ska köra hela året, samt IndyCar mästaren Scott Dixon som gör ett inhopp.

5) Simona De Silvestro

Schweiziskan gör comeback i Indy 500, det blir hennes sjätte start i tävlingen. Hon får chansen i Paretta Motorsports, i samarbete med Team Penske.

Foto: LL Motorsport.
Linus Lundqvist, 21, med ny satsning mot toppen.

6) Linus Lundqvist

Fjolårets framgångar har gett svensken fina möjligheter i USA. 2021 tävlar han i IndyLights, den främsta supportserien under NTT IndyCar Series, för Global Racing Group with HMD Motorsports vilket är ett samarbete mellan det team han körde för förra året och HMD Motorsport som är etablerade i klassen. Säsongspremiär i april.

Foto: RENAUD CORLOUER
Tatiana Calderón

7) Richard Mille Racing Team

Teamet satsar på tjejer i LMP2, Tatiana Calderon, Beitske Visser och Sophia Flörsch tävlade tillsammans i LeMans 24-timmarslopp 2020, i år kör trion hela säsongen i WEC. Säsongen består av sex tävlingar, starten sker troligen i Portugal i april.

8) Carlos Sainz

Snart får han köra sina första varv i en Ferrari. Teamet planerar ett F1-test med båda förarna på hemmabanan Fiorano, med bilen från 2018.

9) Yuki Tsunoda

Alpha Tauri planerar fem testdagar med F1-rookien från Japan. Testerna ska genomföras på Imola med en bil från 2018.

10) ROC

Jippot där framgångsrika förare från olika discipliner möter varandra kommer till Sverige och Piteå vintern 2022. Evenemanget startades av den tidigare motorjournalisten Fredrik Johnsson för ungefär 30 år sedan och har arrangerats i länder som Kina, Thailand, Storbritannien, Saudiarabien och Mexiko. Nu blir det premiär på is och snö.

Motorstopp

Teemu Sunninen

Han fick klart för en WRC-start med ett reducerat program för någon vecka sedan och VM-säsongen kunde inte ha börjat värre. Redan på den första specialsträckan var han med om en häftig olycka. Både förare och kartläsare klarade sig utan skador, men bilen skadades så illa att tävlingen är över.

Publicerad:

LÄS VIDARE