Däcken förändrar F1: ”Kan pusha hårt”

Publicerad 2017-03-25

Mario Isola, däckchef.

BARCELONA. Det var däcken som skulle stå för showen, tvinga förarna till misstag eller depåstopp.

Men 2017 är det annorlunda.

– Nu får föraren möjligheten att attackera, säger Mario Isola.

Pirelli har gått från att tillverka ett däck som absolut inte fick hålla ett helt lopp till raka motsatsen och tävlingschefen Mario Isola är nöjd - i alla fall inför morgondagens premiär.

– I år är det väldigt annorlunda jämfört med tidigare. När vi startade vårt samarbete med F1 var målet att öka däckslitaget och skapa omkörningsmöjligheter. Vi skulle förbättra showen, det var vårt uppdrag, säger han när han ger Sportbladet en exklusiv intervju.

– Nu bad de oss att göra ett däck som har mindre slitage, som inte överhettar och som ger föraren möjligheten att puscha hela stinten och ta hand om däcken. De vill trycka på, köra med max attack och det har vår målsättning när vi skapat de nya däcken. Det är inte bara det att storleken på däcken har ökat, det är en helt annan filosofi bakom dem också.

25 procent bredare

Den stora regeländringen inför säsongen innebär bland annat att däcken är 25 procent bredare än de var för ett år sedan, lägg där till att bakdäcken är bredare än framdäcken. Tanken är att den nya, häftigare bilen ska få ett bättre fäste, att downforce ska öka och precis som farten. Man räknar med årets bilar kör ungefär fem sekunder snabbare per varv jämfört med 2015.

– I vissa kurvor kommer krafterna att öka med 1 G jämfört med förra säsongen och det är väldigt mycket, vi pratar om en ökning på mellan 20 och 25 procent och det gör att förarens kropp kommer att utsättas för en helt annan påverkan, säger Isola.

– Förbättringen av varvtiden kommer enbart från farten i kurvorna, toppfarten på rakan är den samma som för ett år sedan. Det gör att förarna måste bromsa senare och accelerera tidigare.

På vilka banor märker fansen störst skillnad?

– På banor med många snabba kurvor, som Silverstone, Suzuka och i Malaysia lär det vara en stor skillnad jämfört med tidigare, på Monza som har flera rakor lär det inte vara någon skillnad alls. Vid sidan av storleken på däcken är också downforcen bättre och det gör att däcken kan arbeta på ett helt annat sätt och vi ser snabbare bilar.

Den nya filosofin gör också att fansen måste förvänta sig färre depåstopp än tidigare. De mjukare däcken höll så bra under testerna att många bilar inte kommer att behöva göra fler än ett depåstopp per lopp.

Följ ämnen i artikeln