Dino Beganovic lever sin dröm hos Ferrari

Publicerad 2020-12-12

Dino Beganovic lever sin dröm. Hos Ferrari. I Italien.

Fört Sportbladet berättar han om stödet från stjärnor som Mick Schumacher, Charles Leclerc och teamchef Mattia Binotto.

– Det är väldigt speciellt att vara en Ferrariförare och få tips av förare som är i F1 eller på väg dit, säger 16-åringen från Linköping.

Vårens flytt till Italien blev något försenad på grund av den rådande pandemin, men sedan Dino Beganovic flyttade ner till Maranello har han klivit rakt in i Ferraris hjärta. Han är den förste svensken i Ferraris förarakademi, delar lägenhet med F1-stjärnan Charles Leclercs lillebror Arthur och känner sig hemma i F1-teamets mytomspunna fabrik i Maranello.

– Alla vi som är med i Ferraris program har kontakt med varandra, när programmen passar tränar vi tillsammans och vi har haft en hel kontakt med killarna som kör i Formel 2, berättar Dino Beganovic.

Stöd av Leclerc

Det är serien under Formel 1 och den dominerades i år av Förare från Ferraris akademi. Mick Schumacher, son till F1-legendaren Michael Schumacher, vann före Callum Ilott medan Robert Schwarzman slutade fyra.

– Vi snackar mycket racing när vi ses. De är justa och delar med sig av sina tips, kanske inte direkt hemligheterna, men mer råd och stöttning. De ligger så pass långt över mig i klasser och ålder att det inte är någon direkt konkurrens.

Han berättar också att F1-stjärnan Charles Leclerc kom fram och hälsade under den näst sista tävlingshelgen i det italienska mästerskapet i Formel 4. Då gjorde svensken en lysande insats och tog tre pallplatser på lika många lopp.

– Han kom fram på griden och gav mig en hälsning. Det värmde. Vi är alla Ferrariförare och vi har en fin kontakt. Det är speciellt.

Förste svensk i Ferraris akademi

2020 är hans första år som formelbilsförare, det är stora skillnader jämfört med den go-cart han körde tidigare och det har varit en tuff process att gå igenom.

Det gäller inte bara det faktum att han numera kör racerbil, utan också det faktum att han flyttat hemifrån till ett land långt hemifrån, inte talar språket flytande - men har lyckats få en av de mest eftertraktade förarplatserna i ett av historiens mest mytomspunna stall.

– Året har varit väldigt lärorikt. Det har varit enormt mycket att ta in, allt från att tänka på rätt saker när man ställer in bilen till att hantera slipsteamen på banan. Formel 4 är väldigt annorlunda jämfört med go-cart och man måste vara smart och planerad i sin körning, ha kunskap kring både banan och bilen. Det är oerhört svårt att tänka på allt samtidigt som man kör, säger Dino Beganovic.

– Men jag tycker ändå att jag har vuxit in i det och under avslutningen av säsongen så har jag kunnat omsätta det jag har lärt mig.

Kan du beskriva hur det är att vara en Ferrariförare?

– Nu har det börjat sjunka in och det är en förmån att få vara med och prata med folk som F1:s chef Mattia Binotto och Laurent Meki som är sportslig direktör. Det är med vid nästan alla möten och det är speciellt att kunna ställa sina frågor direkt till dem. Sedan finns alltid vår Marco Matassa där för oss. Han bryr sig och vi kan prata om situationen, racingen och karriären.

Lever sin dröm

Ferrari Driver Academy startades år 2009 och inspirerades av teamets grundare Enzo Ferrari som en gång sa att han ville att teamet likväl skulle kunna skapa framgångsrika förare som framgångsrika racerbilar. Förare som Jules Bianchi, Sergio Perez, Charles Leclerc och Mick Schumacher har alla utbildats av Ferrari för att en dag tävla i Formel 1. Under 2020 har nio förare haft förmånen att träna i akademin och en av dem är Dino Beganovic från Linköping.

– Jag lever min dröm, säger han.

– Det finns ingenting jag önskar mig mer än att bara få fortsätta att tävla och utvecklas i Ferraris akademi.

Annas motor - veckans snackisar 12.12 2020

Pole position

Sergio Perez

Racing Points förare låg sist efter det första varvet av Sakhir GRand Prix. I mål var han först. I sitt 190:e F1-lopp tog han sin första seger. En fantastisk prestation av mexikanen som inte har någon förarplats i F1 2021 och satsar på en comeback senast 2022.

2) Sebastien Ogier

Fransmannen är tillbaka i toppen av WRC. Han vann sin sjunde VM-titel på åtta år och han har vunnit titeln för tre olika bilmärken.

3) Tom Kristensson

Vi gratulerar skåningen som tillsammans med co-driver Joakim Sjöberg har säkrat JVM-titeln i rally.

4) Lewis Hamilton

Världsmästaren missade förra helgens deltävling i Bahrain, han var sjuk i COVID-19. En vecka och två negativa test senare är han tillbaka i sin bil för säsongsavslutningen i Abu Dhabi.

5) Mattias Ekström

Tillsammans med Emil Bergkvist debuterar han i Rally Dakar 2021. Start i Saudiarabien den 3 januari.

6) Sébastien Loeb

Den tidigare världsmästaren i rally är klar för Lewis Hamiltons team X44 i Extreme E. Han blir kollega med spanjorskan Cristina Gutiérrez som bland annat har erfarenheter från Rally Dakar.

7) Mick Schumacher

Michael Schumachers son vann Formel 2 och har säkrat en F1-styrning för Haas F1 2021. Han fick chansen att köra fredagens första träning i Abu Dhabi och slutade på plats 18, klart snabbare än kollegan Pietro Fittipaldi.

8) Dino Beganovic

Första året som Ferrarijunior är över och han säkrade en tredjeplats i det prestigefyllda italienska mästerskapet i Formel 4.

9) Claudia Hürtgen

Tyskan blir Mattias Ekströms kollega i Extreme E 2021. Molly Taylor, Australien, tävlar tillsammans med Johan Kristoffersson.

10) Joel Granfors

Ytterligare ett namn att lägga på minnet, under två dagar har han testat för det holländska teamet Van Amersfoort Racing i Formel 4.

Motorstopp

Nikita Mazepin

Ryssen har kontrakt med Haas F1 för 2021, men en skandal kan äventyra hans framtid. Han filmade när han rörde vid en kvinnas bröst och publicerade filmen på sociala medier. Haas F1 anser att hans agerande är avskyvärt. Mazepin har bett om ursäkt, men teamchef Günther Steiner hälsar att ska vidta åtgärder. Vilka är ännu oklart.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln