Sebastian Vettel satsar på revansch i Kanada

”Vi är riktigt förbannade”

Publicerad 2019-06-07

Sex segrar till Mercedes.

Det tänker Sebastian Vettel ändra på.

– Jag kan garantera att vi inte är glada, säger Ferraris förare.

– Vi är riktigt förbannade!

Han kommer till Kanada, en bana där han vann förra året, utan att ha tagit en enda seger 2019. Han var tvåa i Monaco för två veckor sedan – mycket tack vare att Max Verstappen och Valtteri Bottas hakade i varandra i depån och den ena drabbades av ett tidstillägg och den andra av en punktering.

Ferrari, som inför säsongen pratade om att äntligen vinna VM har inte haft någonting med toppstriden att göra och är 118 poäng efter i konstruktörsmästerskapet och Sebastian Vettel 57 poäng efter i förarmästerskapet.

– Jag tror ju inte att det hjälper att bara vara riktigt förbannad, man måste också behålla fokus och se de positiva saker som an själv kan kontrollera. Så att man inte missar chansen när den plötsligt dyker upp, säger Vettel i en intervju med Motorsport Magazin.

– Det gäller inför det här loppet, inför nästa lopp och inför det som kommer därefter. Innan man bara sätter på nya delar på bilen.

Förbannad Vettel jagar en seger

Och han ser den första möjligheten redan den här helgen i Kanada, på en bana som kräver en stark motor – men där Lewis Hamilton jagar sin sjunde seger och får en helt ny motor inbyggd lagom till helgens deltävling.

– Vi trodde att de nya delarna skulle hjälpa oss redan i Barcelona, men det behövs alltid tid tid att få detaljerna att passa på bilen. Ibland krävs det mer tid, ibland mindre. Det finns tävlingar där vi tror att vi skulle kunna ta ett steg framåt med nya detaljer på bilen, men det som saknas är helheten, säger Vettel till den tyska motorsporttidningen.

Hamilton vann i Spanien.

– Jag tror inte att det är något fundamentalt fel som vi har gjort, även om jag vet att det diskuteras i pressen.

Även han inser att teamet behöver förbättra resultaten och att man måste lösa problemet med att bilen inte är tillräckligt snabb i kurvorna för att ha en chans att kunna utmana Mercedes.

Och det måste ske nu.

– Man behöver inte vara något geni för att förstå att vi måste ta in det försprång som de har skaffat sig. Avståndet till Mercedes är stort och vi måste vända den trenden annars bil det svårt att komma i kapp. De loppen som kommer nu, fram till sommaruppehållet i augusti blir avgörande. Till dess måste vi vara i så bra form att vi kan vända på detta.

För hans egen del handlar det dels om att föra tillbaka Ferrari till toppen, men även om att ta den efterlängtade femte VM-titeln och visa att han fortfarande är en vinnare. Vettel vann VM med Red Bull 2013 – och har vunnit samtliga titlar i ett dominerande team.

Sedan han kom till Ferrari 2015 har han jagat en ny titel, men hela tiden fått se sig besegrad.

– Jag vill bevisa för mig själv att jag är världens bästa racerförare, citeras den fyrfaldige mästaren Sebastian Vettel av tyska Bild.

– Det är det absolut viktigaste för mig personligen.

F1-bloggen med snacket inför Kanada GP - och alla tider inför Indycar i Texas

Annas Motor - veckans snackisar 7 juni 2019

Pole position

Lewis Hamilton
Var annars kan en VM-ledare placeras innan tävlingen på hans favoritbana? Hamilton tog sin fösta seger i Kanada redan 2007, han har sex segrar på banan. En till på söndag och han tangerar Michaels Schumachers rekord med sju segrar i Kanada GP. I VM har han 17 poängs försprång på Valtteri Bottas.

2) Marcus Ericsson
Han tog sin första pallplats i IndyCar i Detroit förra veckan och nu bekräftar han att han vill stanna i USA - även om han gärna vill testa F1 för Alfa Romeo där han är tredjeförare, senare i höst.
– Jag har redan sagt till mitt management att jag verkligen vill stanna, säger han till RACER.
Mästerskapet tävlar på ovalen i Texas natten till söndag. Kan Ericsson eller Felix Rosenqvist slå till igen?

3) Chase Carey

Två lopp tillkommer i F1 2020, i Vietnam och Nederländerna. Det gör att två av årets tävlingar försvinner, det handlar om antingen Storbritannien, Spanien, Tyskland, Mexiko eller Italien.
Enligt F1:s VD Chase Carey ska kalendern nästa år vara stabil - det vill säga 21 deltävlingar.

4) Ott Tänak
Han tog årets tredje VM-seger i Portugal och nu är det väldigt jämnt i kampen om VM-titeln, han är tvåa två poäng efter ledaren Sebastien Ogier.

5) Danilo Petrucci
Han tog sin första seger i VM i motoGP när han vann deltävlingen på Mugello. Men i VM är det den regerande mästaren Marc Marquez som har övertaget.

6) Peter Hickman

Under veckan har han vunnit tre olika klasser under mc-tävlingen Isle of Man TT 2019, superbike, supersport och superstock. Ett framgångsrikt halvår för britten som även vann tävlingen i Macau i slutet av 2018.

7) Joel Eriksson
DTM kör på Misano. Där vann han för ett år sedan.

8) Daniel Ricciardo
Han har inte blivit utkvalad av kollegan Nico Hülkenberg sedan säsongsstarten i Australien, har ändrat sin körstil för att passa Renaults bil och till nästa deltävling i Frankrike kommer nästa uppdatering av motorn. Kan drömmen om en pallplats snart bli sann?
– Jag är väldigt motiverad, säger Ricciardo.

9) Fernando Alonso
Efter årets 24-timmarslopp i LeMans avslutar han engagemanget i WEC, men han vill tillbaka till klassikern i Frankrike och det senaste ryktet är att Porsche vill göra en jättesatsning, på ett team med Alonso, Nico Hülkenberg och Juan-Pablo Montoya. Lyckas det och trion vinner - då blir Montoya den första efter Graham Hill att vinna motorsportes Grand Slam. Vad tycker Alonso om det?

10) Robert Dahlgren
Han leder TCR efter helgen på Anderstorp, men det är jämnt. Det skiljer fyra poäng mellan honom och fyran Tobias Brink.

Motorstopp

Max Chilton
Den förre F1-föraren lyckades inte kvala in till Indy 500 och har bestämt sig för att inte köra något av de fyra ovalloppen som återstår i IndyCar 2019. Han anser att riskerna är för stora. Conor Daly ersätter honom den här helgen.
Till nästa år kommer ett nytt cockpitskydd för förarna i IndyCar och då funderar Chilton på att återvända till ovalracingen igen.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.