100-tals miljoner på spel i kväll

VM-plats ökar svensk exporthandel

Uppdaterad 2017-11-14 | Publicerad 2017-11-13

MILANO. En VM-plats ger svensk fotboll 100 miljoner kronor.

Den kan ge svensk ekonomi ännu mer.

– VM-matcher gynnar affärerna mellan nationer och kan öka vår exporthandeln, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.

Andreas Hatzigeorgiou.

Det står mycket på spel i kväll på San Siro:

En VM-plats i första hand förstås, med allt vad det innebär för ett ökat intresse för fotboll, framtidstro, nationell stolthet och glädje.

– En VM-plats betyder otroligt mycket såklart. Vi har missat två VM i rad. Alla längtar efter det. VM är trots allt det största, ekonomiskt och allting, säger Sebastian Larsson.

Veteranen har rätt, inte minst i det sistnämnda.

100 miljoner till förbundet

En VM-plats ger 100 miljoner kronor till svensk fotboll då Fifas bonusar till nationsförbunden som kvalar in höjs kraftigt till VM i Ryssland.

Det stannar dock inte vid det.

Hela landets ekonomi påverkas.

I Peru, som är på väg mot sitt första VM på 35 år, har ekonomer räknat ut att landets bruttonationalprodukt (BNP) skulle öka med 0,5 procent om man äntligen går till VM, vilket innebär åtta miljarder kronor.

Några sådana summor kan vi inte räkna med i Sverige.

Men enligt Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom på Stockholms Handelskammare och forskare vid Ratio, lär till exempel exporthandeln öka vid ett VM-avancemang.

Hoppas på länder från Asien

Han har, i den vetenskapliga artikeln ”Kan sport öka export? Fotbollsmatchers roll i internationell handel”, studerat hur exporten påverkats mellan länder som möts i fotboll och räknat på 4800 fotbollsmatcher som spelats mellan 209 länder mellan 1995 och 2001.

– När två länder möts i stora fotbollssammanhang så gynnar det affärerna mellan nationerna. För ett litet, exportberoende land som Sverige, där värdet av exporten uppgår till hälften av vår BNP, så kan vi, om vi kvalar in till stora mästerskap, faktiskt öka vår export, säger Hatzigeorgiou.

Ur det perspektivet finns det bättre och sämre nationer att lottas mot i ett VM.

– Då ska vi hoppas på länder med hög ekonomisk tillväxt där vi inte har så mycket affärer i dag. Vi vill inte ha Norge (ingen risk då de redan missat VM) eller Tyskland (men det vill vi ju inte sportsligt heller). I stället vill vi ha länder i till exempel Mellanöstern och Asien.

Men först ska Sverige ta sig till VM.

Se Sveriges matcher på Kanal 5 – och alla VM-playoffmatcher på Eurosport Player