Agenternas löner: 6 200 000 000 kr

”Sitter på rena guldgruvan”

Publicerad 2019-12-04

Fotbollsagenter fortsätter att slå nya rekord.

Bara i år har klubbar världen över betalat över 6 miljarder kronor i agentarvoden.

– Det är hutlösa summor, säger Pontus Kåmark.

Han fnyser när han får höra den exakta siffran, 6,2 miljarder kronor, som presenteras i Fifas rapport på onsdagen. Samtidigt är han inte förvånad.

– Det är så här dagens fotboll ser ut. Tittar vi på tv-avtal, övergångssummor och spelarlöner så är det ju rena Monopolpengar vi pratar om, säger Kåmark.

Vad tycker du om att så mycket av pengarna hamnar hos agenterna?

– Spontant känns det inte som en skälig ersättning. Sen finns det väl andra aspekter i det hela; agenterna har väl sina egna omkostnader, men rent generellt känns det som hutlösa summor bara för att äga rätten till att sajna en spelare.

”Rena guldgruvan”

Under 2019 har över 17 000 spelarövergångar genomförts inom herrfotbollen. Enligt rapporten var en av agenterna involverad i 3 557 av dessa. Med nuvarande regler har agenterna rätt till tio procent av den totala övergångssumman, samt tre procent av spelarersättningen.

– Sitter man på rätt spelare så sitter man ju på rena guldgruvan, konstaterar Kåmark.

”Snårig fråga”

80 procent av agentkostnaderna kommer från de stora jättarna Italien, England, Frankrike, Portugal och Tyskland.

– Man kanske valde fel bransch? Man kanske borde gett sig in i agentbranschen i stället för att sitta och gnugga på kontoret? Skämt åsido, jag har fått frågan och har aldrig varit intresserad. Men någonstans måste man fråga sig: Vem ska tjäna pengarna? Uppenbarligen finns det enorma pengar i omlopp inom fotbollen, och det finns både tillgång och efterfrågan, så var ska pengarna hamna? Ska klubbarna bli rikare? Ska spelarna få dem? Det är en snårig fråga och jag är nog inte rätt person att svara på den, säger Kåmark.

Det finns ett förslag om att strypa agentarvodet till max tre procent, i stället för tio. Tror du det kan fungera i praktiken?

– Nej, då kommer man hitta vägar att gå runt det. Så är det alltid i den här branschen, säger Pontus Kåmark.

Följ ämnen i artikeln