Dplay förklarar: Identifierat problem med Samsung

Publicerad 2020-06-18

Ny dag, nya problem för Dplays sändningar av allsvenskan.

Nu har leverantören hittat en gemensam nämnare för många av problemen.

– Vi har identifierat problem med Samsung-tv, absolut, säger Jessica Linnman, kommunikationsdirektör på Discovery.

Dplay har haft stora problem med sändningarna av allsvenskan under de inledande omgångarna.

I går rasade ilskna tv-tittare mot streamingplattformen när sändningar hackade och avbröts om vartannat.

Under torsdagen fortsatte problemen, bekräftar kanalens kommunikationsdirektör Jessica Linnman.

– Vi har identifierat att det är problem för en mindre andel av våra tittare men det är viktigt att poängtera att den absoluta majoriteten av våra tittare har haft en bra upplevelse av våra sändningar. Men självklart tar vi problem på största allvar och har fullt fokus på att lösa dem, säger hon.

Kan inte svara på återbetalning

Nu bekräftar också kanalen att en gemensam nämnare för många av de som har problem är att man har en smart-tv av märket Samsung från tidigare än 2017.

– Vi har identifierat problem med Samsung-tv absolut. Det finns flera olika årsmodeller och olika system för uppkopplade tv-apparater vilket gör att det svårt att säga vad som exakt är problemet. Det handlar om appen i Samsung-tv före 2017. Det handlar alltså inte om själva tv-apparaten.

Kan det bli aktuellt med någon form av kompensation till tittare som har problem?

– Det är svårt att ha ett svar på den frågan eftersom det alltid finns en risk för problem med streaming. Det kan vara relaterat till tjänsten eller uppkoppling och vilken enhet man använder. Men man kan kontakta vår kundtjänst så hjälper de till.

Ni har haft extra lång tid att förbereda de här sändningarna, vad är det som har överraskat er? 

– Självklart har det varit högt tryck på Dplay under den här första veckan. Vi var naturligtvis förberedda på det och har gjort många tester. Men vi är först ut med att i huvudsak ha en rättighet på en streamingplattform. Det tillsammans med att vi är mitt i en pandemi och ingen kan se det på plats gör att det är ett högt tryck. Men vi vet att det har uppstått problem för en mindre andel av våra tittare och det är självklart olyckligt att detta drabbar dem. Men återigen, de flesta av våra tittare har en bra upplevelse av sändningarna, säger Jessica Linnman.