Caroline Seger: ”Ge damfotbollen det den förtjänar”

Svenska lagkaptenen kritisk mot upplägget av EM-arenor

Publicerad 2021-11-08

Leigh Sports Village – där spelar Blågult sin sista gruppspelsmatch i EM.

Arenan tar 8 000 åskådare.

– Jag har väldigt svårt att se varför man väljer de arenorna man gör, säger Caroline Seger.

– Blir det oerhört tryck finns det en flexibilitet att ta en diskussion, säger Uefas vice ordförande Karl-Erik Nilsson.

För en vecka sedan lottades gruppspelet till EM i England nästa sommar. För Sveriges del väntar Nederländerna, Schweiz och Ryssland.

Blågults två första matcher, mot Nederländerna och Schweiz, spelas på Bramall Lane i Sheffield, en arena med kapacitet för 30 000 åskådare.

Sista gruppspelsmatchen mot Ryssland spelas däremot på Leigh Sports Village i Leigh – en arena som bara tar 8 000 åskådare.

Utöver Leigh Sports Village finns det ytterligare en arena som tar färre än 10 000 åskådare i mästerskapet: Manchester City Academy Stadium med sina 4 700 platser.

”Vet inte hur det gått till”

Sveriges lagkapten Caroline Seger är kritisk.

– Nu vet man inte hur det här har gått till men ska man ge damfotbollen det utrymmet att växa, få mer publik och faktiskt ha det trycket på matcher så har jag lite svårt att se att man lägger matcher på arenor som inte får in mer människor, säger hon.

– Det ska framför allt bli intressant att se om matcher nu säljer slut tidigt – och att man inte får in mer folk, vad utvärderingen av det här mästerskapet blir. För man har hela tiden gått ut från Uefas sida och sagt att det kommer bli det största mästerskapet inom damfotbollen ever, då har jag väldigt svårt att se varför man väljer de arenorna man gör. Ge damfotbollen det den förtjänar och arenorna som faktiskt tar folk så att vi kan visa upp fotbollen som spelas och att man får absolut bästa förutsättningar för att också bjuda publiken på det.

”Vissa matcher mer attraktiva”

Karl-Erik Nilsson är ordförande i Svenska Fotbollförbundet, men även vice ordförande i Uefa.

– Om man jämför med det EM som gick 2017 i Holland så är publikkapaciteten i princip fördubblad, det finns uppemot 700 000 biljetter tillgängliga. Sedan är det alltid så i ett mästerskap att vissa matcher är mer attraktiva än andra, säger han.

– När England ansökte om det här arrangemanget var deras ambition att det ska vara fullsatt överallt. Då har man en erfarenhet att vissa av matcherna fortfarande inte är så attraktiva som vissa andra, då var det ett önskemål att man skulle få ha några arenor som var lite mindre för att optimera publikkapaciteten.

Är det aktuellt att till exempel flytta Sveriges sista match som spelas på en arena med 8 000 åskådare?

– Skulle trycket bli oerhört på de matcher som ligger på de alla minsta arenorna, ja, då finns det också en flexibilitet att ta upp en diskussion med arrangörslandet kring just den frågan. Uefa har en erfarenhet av det nu, att kunna vara flexibel och hitta praktiska lösningar om det finns behov av det. Men som det ser ut i nuläget är det ungefär 170, 180 000 biljetter sålda till mästerskapet. Nu börjar det ticka på. Att det här kommer bli det största europeiska mästerskapet någonsin… det är inget snack om det.

Karl-Erik Nilsson.

Ansökningsperioden stängd

Nyligen stängde ansökningsperioden om svenska supporterbiljetter.

– Vi hade runt 1 100 biljetter till de två första matcherna och 800 biljetter till den sista. Om man sätter det i perspektiv till VM 2019 så tror jag det var 104 ansökta till den första matchen, 230 på den andra och mot USA var det 550, säger Christoffer Lund, ansvarig för supporterklubb och biljettförsäljning på förbundet.

– Vi förväntar oss att det kommer bli fler som åker dit och det förväntas också att det kommer köpas biljetter i Uefas andra försäljningsperiod i vår. Det känns som att det är en bra buzz i hela supportersverige när det kommer till damfotbollen.

”En kultur”

Caroline Seger avslutar med att svara på följande fråga:

Vad tror du om möjligheten att få ett stort svenskt stöd på läktarna, likt den kulturen som finns kring herrlandslaget?

– Det är som du säger, det är en kultur. Inom herrfotbollen så har kulturen växt. Man har växt in i den här kulturen, liten som stor. Det behövs också på damsidan. Ju mer vi lyckas och ju bättre vi är som landslag och ju mer folkkära desto lättare är det för folk att relatera men också ha förebilder, idoler. Idrott överlag är en happening. Om du går på en fotbollsmatch och du ser att där är 20 stycken så är ju inramningen och stämningen inte detsamma som om du går och det är 25 000 skrikande fans. Allting runtomkring bygger upp matchen. Kan vi få den kulturen och den inramningen i damfotbollen så kommer det naturligtvis att locka ännu fler att ta sig till mästerskap, följa oss och bli supportrar på riktigt.