”Något som är fejk är mot min natur”

Uppdaterad 2020-06-05 | Publicerad 2020-06-04

Tommy Åström.

Ny allsvensk säsong.

Med nya förutsättningar.

Och för första gången sedan 1998 med ett nytt tv-bolag.

– Jag tror att vi kan bli pionjärer i fotbolls-tv, inte bara i Sverige utan också globalt, säger Discoverys programledare Tommy Åström.

I normala tider är allsvenskans försäsong en av de längsta. Årets har blivit ännu längre än planerat och önskat, men nu ska 16 lag spela allsvensk fotboll igen.

Det senaste tittarna såg av allsvenskan var Djurgården bli svenska mästare på Östgötaporten i sista omgången 2019. Men upplevelsen kommer att bli annorlunda i år när Påskbergsvallen, Friends Arena och Gamla Ullevi har tomma läktarstolar och en ny aktör kommer att höras. Nu står Discovery Networks namn på rättighetskontraktet, tv-bolaget som väntat i tre år på att få sända Sveriges högsta fotbollsliga.

”Nästan lite överraskad”

En av Discoverys profiler är programledaren och kommentatorn Tommy Åström som kommer till caféet vid Saltsjö-Duvnäs från ett av många slutspurtsmöten inför allsvenska starten.

– Ett tag var jag orolig för att det inte skulle kunna bli någon säsong, så jag är nästan lite överraskad att det blir en. Det blir ett lugnare 2020, i och med att vi skulle haft sommar-OS samtidigt som vi startade allsvenskan. På ett sätt blev det här nästan bättre att OS kommer 2021 när vi har satt allsvenskan, säger Tommy Åström.

46-åringen, som kommenterade sin första allsvenska match för Radiosporten 1995, har precis som många andra i nya rättighetsinnehavarens uppställning – bland andra experterna Alexander Axén och Jens Fjellström – jobbat med allsvenskan för företrädaren C More. För vissa blir det debut – efter avslutade karriärer ska nu både Stefan Ishizaki, Elfsborg och AIK, och Pär Hansson, Helsingborg, ge beröm och kritik i stället för att ta den.

”Tror hårt på henne”

Och från Radiosporten har Discovery värvat Petra Svensson som blir den första ordinarie kvinnliga kommentatorn i allsvenskan.

– Jag tycker att det är en bra mix, många på redaktörsidan som byggde formatet på C More är här nu. Det finns en grundtrygghet. Och det finns ju unga spännande namn, inte minst två tjejer som båda är under 30 – Petra Svensson och Irma Helin. Och Petra har jag varit involverad i med kommenteringsutbildning, eftersom jag själv har tagit steget från Radiosporten till tv.

– Jag tror hårt på henne, jag tror att hon kommer att göra succé över tid. Hon är fotbollskunnig och väldigt intresserad av innehållet.

”Ganska likt −94”

Jens Fjellström är tillbaka som tv-expert efter fyra år, och med honom ett försök att titta i en annan riktning – det senaste året har han hållit föredrag för Premier League-klubbar om hur man ska analysera fotboll med hjälp av siffror.

– Det finns så mycket mer i fotbollen än fingertopps- och magkänsla. Det går att utveckla tv-analyser med understöd av riktiga siffror, och med ett sådant innehåll kan vi faktiskt göra en stor förändring – inte bara i svensk fotbolls-tv utan nästan också globalt. Tittar du på Bundesliga nu får du inte mycket mervärde än själva spelet, säger Åström och tar en klunk av iscappucinon i sommarsolen.

– Vi släpar efter jämfört med de stora fotbollsklubbarna och egentligen är den redaktionella matchproduktionen av en fotbollssändning nu ganska lik som den var −94, lite hårddraget är det enda som har hänt att det har kommit en matchklocka uppe i hörnet. Så det är någonting som blir spännande med våra produktioner.

Siffror kan ju också bli väldigt mycket ... siffror.

– Det får inte bli trist, det ska bli underhållande. Det gäller att presentera på ett begripligt sätt. Man bör undvika att säga: ”Här har vi siffror på Sebastian Larssons passningsprocent till rätt adress: 91,53, och rätt under press: 46,29”. Det säger ingenting. Utan då måste du sätta in det i ett sammanhang: ”Sebastian Larsson slår flest passningar till rätt adress i hela allsvenskan, och titta hur många gånger han passar rätt. Men när han är satt under press sjunker nivån till hälften vilket är det största raset hos toppspelarna”.

”Fejk mot min natur”

Något som Åström eller de andra i produktionen till en början inte kan påverka är den uteblivna atmosfären på läktarna. Det går inte att vila på en inmarschlåt, på ett målvrål eller känna hur kommenteringspulsen stiger när hemmalagets supportrar höjer intensiteten i jakten på ett lednings- eller kvitteringsmål. Nu måste de anpassa sina yrken till ovana situationer.

– Det blir ju tufft. En match som är avgjord tidigt är ju en mardröm. Då får du ingen som helst hjälp av någonting. Publikfrågan är ju omöjlig att lösa, man kan hoppas att fotbollsvänner är så svältfödda, och har en acceptans – under en lång tid. Att man får kika på fotboll trots allt och att man ska tycka att det funkar även om det inte är som vi vill ha det.

Hur ser du på att använda förinspelat publikljud?

– Att lägga på något som är fejk är mot min natur. Jublet kommer inte vid rätt tillfälle: där blev det mål men det fortsätter susa som om ingenting hänt. Vi visar upp det som det är, även om det kanske blir tråkigare så är det ändå sanningen. Det går inte att luras riktigt, tror jag. Initialt har det bestämts att vi inte ska ha det, men det kanske blir en utvärdering efter några omgångar.

En ny rättighetsinnehavare får räkna med hårdare granskande ögon.

– Någon kommer kanske tänka: varför har de inte ett fläskigare studiobord? Vi hade en plan att ha stor studio på plats, för det blir bäst. Men nu får vi göra ett modifierat upplägg, en ministudio med coronaavstånd. Det blir inte optimalt. Men det får vi köpa.

Sista funderingarna, sista korrigeringarna och sista idéerna – Tommy Åström reser sig från kaffebordet och går mot allsvenskan 2020.

225 dagars försäsongsväntan är över.