Barcelona säkrar jätteavtal med Spotify – Camp Nou byter namn

Uppdaterad 2022-03-16 | Publicerad 2022-03-15

Spotify blir ny huvudsponsor till Barcelona.

Från och med nästa säsong byter den ikoniska arenan Camp Nou namn till Spotify Camp Nou.

Det har ryktats länge, men nu är sponsoravtalet bekräftat av Barcelona.

Spotify blir ny huvudpartner till La Liga-klubben från och med nästa säsong, och musikjättens logga kommer att pryda både match- och träningströjor.

Dessutom ska den klassiska hemmaarenan Camp Nou byta namn till Camp Nou Spotify.

Ersätter Rakuten

Avtalet sträcker sig över fyra säsonger. Spotify ersätter det japanska elektronikföretaget Rakuten, vars kontrakt går ut i sommar, som klubbens huvudsponsor.

– Det här samarbetet kommer att tillåta oss att fortsätter föra klubben närmre sina supportrar och få dem att känna sig, mer än tidigare, som en del av Barcelona-familjen genom unika upplevelser, och kombinera två aktiviteter som underhållning och fotboll, vilket gör det möjligt för oss att nå ut till en ny publik runt om i världen, säger Barcelonas ordförande Joan Laporta i ett uttalande.

Enormt skuldberg

Det återstår att se hur mycket Spotify betalar för namnrättigheterna och sponsorutrymmet. I början av februari rapporterade den katalanska radiostationen RAC1 att Barcelona skulle få 2,8 miljarder kronor över tre säsonger.

Pengarna lär komma väl till hands för Barcelona, som haft stora ekonomiska bekymmer på sistone. I augusti meddelade Laporta att klubben har skulder på motsvarande cirka 14 miljarder kronor.

Följ ämnen i artikeln