Zlatan rasar – mot tv-spelet

”Någon tjänar pengar på mitt namn”

Av: Andreas Käck

Publicerad:
Uppdaterad:

Succé på planen.

Utanför den väljer Zlatan Ibrahimovic att ta strid – mot tv-spelsjätten EA Sports.

”Någon tjänar pengar på mitt namn”, skriver han i ett ilsket inlägg på Twitter.

Zlatan Ibrahimovic har verkat på europeisk toppnivå i 20 års tid och genomgående funnits med i de populära tv-spelen ”FIFA”.

Nu, plötsligt, ryter han ifrån.

I en ilsken utläggning på Twitter ifrågasätter den svenske stjärnan om speltillverkaren EA Sports verkligen har rätt att använda hans namn och ansikte utan ersättning.

”Dags att utreda”

Han kritiserar EA Sports, spelarfacket Fifpro och organisationen Fifa.

”Vem gav FIFA EA Sport tillåtelse att använda mitt namn och ansikte? Fifpro? Jag är, mig veterligen, inte medlem i Fifpro, och om jag nu är det, så har någon satt mig där utan min vetskap via någon konstig manöver. Jag har definitivt aldrig tillåtit Fifa eller Fifpro att tjäna pengar på mig. Någon tjänar pengar på mitt namn och ansikte utan någon överenskommelse under alla dessa år. Dags att utreda”, skriver Zlatan.

”Alltid varit intresserad”

Hans intresse för tv-spel är vida känt.

– Jag har alltid varit intresserad av tv-spel. När jag flyttade utomlands för första gången, till Ajax, var jag ensam i Amsterdam. Allting var nytt för mig, så det första jag gjorde var att köpa den största tv:n jag kunde hitta, jag hade min säng och min tv-spelskonsol, och det var allt jag gjorde. Jag spelade hela dagarna, sa han i en intervju med ESPN 2018.

I fredags gav han sina lagkamrater i Milan varsin tidig julklapp i form av Sonys nya spelkonsol Playstation 5.

EA Sports skriver avtal med ligor och klubbar för att få använda deras spelares namn och ansikten. Så sent som i somras skrev Zlatans klubb Milan ett exklusivt avtal med EA Sports inför släppet av ”FIFA 21”.

Zlatan har tidigare i karriären figurerat i kommersiella inslag för Fifas produkter. Han prydde det svenska omslaget av ”FIFA 2002”, och år 2017 ställde han upp på bild och gjorde reklam för spelets ”ultimate team”.

1 av 2
Publicerad:

LÄS VIDARE

Sportbladet – Allsvenskan

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Allsvenskan – krönikor, reportage, intervjuer, granskningar och rankningar.