Öppet brev: ”De måste ta ansvar”

Fotbollen vädjar: Tillåt publik!

Uppdaterad 2020-08-04 | Publicerad 2020-08-03

Svenska fotbollförbundet sätter press på idrottsministern Amanda Lind.

I ett öppet brev kräver man att regeringen omprövar möjligheterna att tillåta publik på idrottsevenemang.

”Publikförbudet inskränker grundlagsskyddade rättigheter”, står att läsa i brevet.

Den 27 mars fattade regeringen beslut om förbud mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer.

Förbudet gäller fortfarande och innebär bland annat att man inte kan tillåta publik på svenska fotbollsmatcher.

Nu höjer svensk fotbolls mäktigaste personer rösten.

Håkan Sjöstrand och Karl-Erik Nilsson.

”Måste ta sitt ansvar”

I ett öppet brev vädjar man till kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) att publikförbudet ska omprövas.

”Vi som representerar svensk elit- och breddfotboll har haft full respekt för behovet av, och har noggrant följt, alla de restriktioner som varit nödvändiga till följd av Coronapandemin. Men vi ser nu att regeringen måste ta sitt ansvar och – i nära dialog med ansvariga myndigheter och idrotten – ompröva möjligheterna att tillåta publik på idrottsevenemang”, står att läsa i brevet, som undertecknats av SvFF:s ordförande Karl-Erik Nilsson, Elitfotboll Dams ordförande Annika Grälls samt Svensk Elitfotbolls ordförande Lars-Christer Olsson.

Möte på torsdag

På torsdag ska Karl-Erik Nilsson och Håkan Sjöstrand (SvFF:s generalsekreterare) träffa Amanda Lind personligen för att diskutera saken.

”Vi har hittills upplevt att regeringen och ansvariga myndigheter inte prioriterat en helt nödvändig dialog om dessa angelägna frågor. De omfattande konsekvenser som förordningen medför är väl kända, och det är inte försvarligt att nu sitta still och avvakta. Det är regeringen som är ansvarig för den beslutade förordningen och det är regeringen som nu måste se till att publikförbudet – som alltså inskränker grundlagsskyddade rättigheter – omprövas. Och vi inom svensk fotboll ser därför fram emot att nu föra en konstruktiv diskussion om hur detta ska kunna göras på ett ansvarsfullt sätt”, skriver man i brevet.

Sportbladet söker Amanda Lind via hennes pressekreterare Josefin Sasse.