Discovery svarar på kritiken

”Väldigt nöjda”

Publicerad 2020-06-15

Tekniska problem, långa kötider, tyst minut-missar och avbruten Rikard Norling.

Men Discovery är ändå tillfreds med sin allsvenska debut.

– Vi är väldigt nöjda, säger pressansvarige Martin Nersing.

Fotbolls-Sverige hade väntat och längtat länge på den allsvenska premiären.

Så också Discovery Networks som tog över tv-rättigheterna inför den här säsongen.

– Vi är väldigt nöjda, säger Martin Nersing, pressansvarig för Discovery-sporten i Sverige.

Men premiären var inte utan strul.

Tysta minuten för tidig

Före varje match hölls en tyst minut för att hedra alla som gått bort i covid-19. Den skulle Discovery visa men medan spelarna stod tysta inför Sirius-Djurgården fick tv-tittarna se intervjuer med lagets båda tränare och i slutet av den tysta minuten visades även ett reklaminslag för ett spelbolag bredvid bilden på spelarna.

Även inför matchen mellan IFK Norrköping och Kalmar FF gjordes en tränarintervju under den tysta minuten.

– Det fanns en planering mellan oss och arrangören om den tysta minuten men tyvärr gick den igång tidigare än överenskommet, säger Nersing.

Norling avbruten

Då Discovery absolut inte skulle göra samma miss igen på kvällen så hann Rikard Norling knappt börja prata i sin intervju inför Örebro–AIK innan han blev avbruten då den tysta minuten skulle uppmärksammas. Kommentatorn Niklas Jarelind bad efteråt om ursäkt för den abrupt avbrutna intervjun.

– Jag tror att alla är införstådda med att det är viktigt att följa det här. Vi fick lösa efter de förutsättningar som fanns och då blev det som det blev. Men Jarelind skötte det med bravur, säger Nersing.

Det ska också ha varit problem att skaffa abonnemang och långa köer till kundservice.

– Allsvenskan är den starkaste rättigheten som finns i idrotts-Sverige, tycker vi, och vi har bemannat upp den extra. Men givet det tryck som det är så blir det tyvärr så ibland. Men vi försökte lösa det så snabbt som möjligt och hoppas att alla ändå är nöjda.

Nöjda med debutanterna

Läsare har också hört av sig till Sportbladet om tekniska problem, som att bilden ”laggade” på Dplay.

– När det är något nytt som sker så är det alltid lite speciellt hur man ska få till det för att det ska bli rätt. Så fort vi upptäckte det så försökte vi lösa det så fort som möjligt, säger Nersing.

Men allt var inte bara ris. Discovery har fått ros också, inte minst profilerna i rutan.

Vad är ni mest nöjda med?

– Det är kul att våra debutanter har gjort så starkt och bra intryck och fått beröm i sociala medier, säger Nersing och fortsätter:

– Vi har också en total närvaro med kommentatorer på samtliga arenor. Närheten är något vi lovat våra tittare och som vi kommer fortsätta med under hela säsongen.