Storklubbarnas biljettsuccé: ”Det ger hopp”

AIK, Djurgården och Malmö enda lag att sälja årskort

Publicerad 2020-12-09

Ett helt år utan att få gå på fotboll.

Då sålde Djurgården över 1500 säsongskort på bara 24 timmar.

– Jag tycker senaste dygnets försäljningssiffror ger ett hopp, säger biljettansvarige Tomas af Geijerstam.

Följ ämnen
AIK Fotboll
Malmö FF

En säsongen helt utan publik på läkarna har precis avslutats och SM-guldet har delats ut till Malmö FF.

Nu börjar arbetet inför 2021.

I skrivande stund finns det inga garantier för att det blir någon förändring.

Men Sportbladet kunde i förra veckan avslöja att de allsvenska storklubbarna driver på för att skjuta på premiären fram till maj för att öka möjligheterna att ta in publik.

Hittills har bara fem klubbar öppnat upp försäljningen av säsongskorten: AIK, Djurgården, Elfsborg, Östersund och Malmö.

Succéförsäljning

De båda stockholmsklubbarna har valt olika tillvägagångssätt. Djurgården inledde i måndags med att erbjuda alla årskortsinnehavare från den gångna säsongen möjligheten att förlänga över 2021 till rabatterat pris och erbjudandet räcker i nästan två månader.

Under de första 24 timmarna såldes 1525 säsongskort.

– Det är absolut en jättebra start. Vi måste hoppas få se fotboll och idrott live 2021. Jag tycker senaste dygnets försäljningssiffror ger ett hopp, säger biljettansvarige Tomas af Geijerstam och fortsätter.

– Vi är väldigt ödmjuka inför situationen. Vi har ett upplägg som vi tror kan passa alla ”säsongare.” Det är så att man kan begära sina pengar tillbaka om det blir spel utan publik eller bara reservera och betala senare om man inte är säker på att man inte kommer köpa. Vi är ganska flexibla i vårt upplägg för att alla, efter sina förutsättningar, kan vara med 2021.

Fryst årskorten

Hos AIK är taktiken en annan. De har fryst alla aktuella årskort, så att ingen behöver förnya, och i stället lanserat ett nytt koncept för kommande säsong där man själv bestämmer hur mycket man vill betala. Det har supportrarna kunnat köpa sedan slutet av november. Även där har intresset varit stort.

"Vårt kanske sämsta årskort någonsin, men definitivt det viktigaste", har man valt att kalla det för och hittills har 1014 stycken sålts.

– Det har gått väldigt bra med försäljningen. Vi har bara haft den uppe i en och en halv vecka.

Berätta.

– Inledningsvis har det varit väldigt bra och vi ligger i linje med våra vanliga årskortsförsäljningar. Det är svårt att svara på vad vi har för förväntningar, det beror vad som händer i samhället. Men vi har satt ett mål på 11073, säger Jakob Odmark som är biljettansvarig för klubben.

Det var en specifik siffra.

– Det är för att det är ett kort mer än vi sålde totalt förra året. Som det går nu är det ett mål som vi tror vi kan uppnå. Generellt sett har det varit ett väldigt positivt bemötande av det nya konceptet. Folk tycker det känns schysst. Hoppas det fortsätter så över jul och nyår.

Sportbladet har sökt Malmö FF, som också inlett försäljningen, utan framgång.