Vinner allas hjärtan - med sin karisma

Kommit till Schweiz för att vinna mer än bara hjärtan

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2016-05-18

BASEL. Ett skratt bullrar när ­Jürgen Klopp gör entré.

Det tar bara ett par sekunder innan han har hela salens uppmärksamhet.

Sedan rättar han till håret, ­skrapar sitt avslappnat ansade skägg och understryker samtidigt hela sin framgångsfilosofi.

Den karismatiska tränar­generationens allra främste företrädare har kommit till Schweiz för att vinna mer än bara hjärtan.

Följ ämnen
Liverpool FC

Sportbladet sätter Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus på kvällens finallag

Alla tränare har högutbildade ­assistenter, prisade fysioterapeuter och mängder med på alla sätt kvalificerad personal. De filmar allt, mäter allt och analyserar allt. Så hur kommer det sig att en enda person kan ha så stor påverkan på om ett fotbollslag presterar normalt eller maximalt? Hur har till exempel ­Jürgen Klopp förvandlat Liverpool till ett europeiskt storlag på mindre än sju månader?

Det var precis den frågan alla ­ville ha svar på när Klopp mötte pressen i Basel dagen innan Europa­ League-finalen mot Sevilla. Men ingen fråga handlade om taktik. Inte ­­­en enda. Däremot återkom samma ämne gång på gång: Hur får du spelarna med dig? Men inte bara det. Hur har du fått supportrarna, folket, klubben och till och med den stenhårda brittiska pressen med dig? Hur kan du ­vara en av få tränare i fotbollsvärlden med två sjuårssejourer i dina två tidigare klubbar bakom dig? Hur kan du ha varit tränare på elitnivå i över 14 år utan att ha fått sparken en enda gång?

– Jag vet inte. Du kanske vet bättre. Det enda sättet jag kan är att ­arbeta. När jag kom hit sa alla att ”här är de otåliga”. ”Här är alla dina bästa vänner tills de inte är dina bästa vänner längre”. Men jag känner ingen press. Jag har aldrig känt tvekan från någon klubb jag tränat. Det ger mig frihet i mina beslut och det ger mig och mitt lag tid att ­utvecklas tillsammans.

Klopp får alltid tid

Det känns som Klopp, frivilligt eller ofrivilligt, kommer in på en väldigt intressant sak här. Jürgen Klopp får tid att utveckla sina lag. Detta i en fotbollsvärld där ingen längre höjer på ögonbrynen om en Serie A-klubb avverkar fem tränare­ under ett kalenderår. Men varför just Klopp?

Jag tycker länge vi anat en utveckling inom fotbollen där fansens påverkan och makt blivit mycket större. Hur tränare inte längre bara måste övertyga klubbledningen om sin storhet utan där numera såväl spelarna som fansen också har förmågan att avsätta en manager. Med det har fotbollstränarna också förändrats.

Sir Alex Ferguson-, Arsene Wenger-, Carlo Ancelotti-, Sam ­Allardyce- och Lars Lagerbäck-typerna börjar bli utrotningshotade. Det kommer inte längre fram några unga nördar med tjocka pärmar som vill prata presspel i 2,5 timme. Nu är det de unga och snygga tränare som skrider in med skräddarsydda kostymer och lika snyggt formade hårfästen. José Mourinho var först och sedan följde Pep Guardiola, Diego Simeone, Antonio Conte, Luis Enrique, Zinedine Zidane men kanske allra mest Jürgen Klopp.

Det är inte meningen att bli ytlig men det är numera vanligare att se ett par skräddarsydda Armani-­byxor spräckas på en Champions League-bänk än att se en blå ­Adidas-overall göra en kullerbytta över gräset. Och är det här verkligen bara ytlighet eller finns det en liten del av förklaringen till Mourinhos, Contes, Guardiolas och Klopps framgång här?

Vandrande varumärke

Uppenbart är att image är viktigt för Jürgen Klopp. Det var ingen slump när han dök upp i en sweatshirt direkt från supportershopen vid Borussia Dortmunds bänk. ­Inte heller när han beordrade in laget bakom baren för att servera öl till fansen under en av Dortmunds julfester.

Klopp byggde också tidigt och målmedvetet sitt eget varumärke genom att agera expert i tysk tv vid VM 2006 och 2010. Med sina folk­liga analyser och genom att alltid vara nära till skratt blev tränaren enormt populär bland det tyska folket. Ett faktum många bedömare menar underlättade när Klopp blev utsedd till ny tränare för Borussia Dortmund 2008 trots att han åren innan spelat ner Mainz i andraligan och sedan misslyckats med att ta upp laget igen.

Jürgen Klopp är ett vandrande varumärke och ett starkt sådant också. När 48-åringen skrev kontrakt med Opel kunde biltillverkaren visa svart på vitt att 13 000 fler tyskar köpte en Opel efter att tv-­reklamen med Klopp rullat över ­nationen. Det var ingen slump.

Inte heller Jürgen Klopps skägg är en slump då även det utnyttjas

i kampanjer för ett känt rakhyvelsmärke. Håret då? Jodå, Klopp har precis som Chelseas nye tränare Antonio Conte transplanterat ­håret för att få en fylligare kalufs. Men har det här verkligen något med framgång inom fotbollen att göra? Ja, kanske.

Forskning visar att vackra politiker får fler röster, attraktiva människor tjänar 10–15 procent mer än andra och vad som anses vara extra vackra barn får mer uppmärksamhet av sina lärare (ett ­ämne Sveriges Radio bland annat behandlat). Så visst har utsidan ­betydelse när det kommer till att vinna folks förtroende. Kanske ­extra mycket för fotbollstränare.

Intensiv & attraktiv

Jürgen Klopp gör en till två presskonferenser i veckan när han verkligen kan uttrycka sin vision. Däremellan, och kanske fram­förallt då, ser fansen bara tysken längs långlinjen när deras favoritlag spelar. Det är där han upp­träder och det är där han likt en gladiator ska övertyga massorna. Visst hjälper det att han är passionerad. Visst hjälper det att han är intensiv. Och visst hjälper det att han är attraktiv.

I en fotbollsvärld där tålamodet blir allt mindre och pressen på tränarna allt större går det inte att blunda för den ytliga faktorn. För utseende, inlevelse och karisma. Louis van Gaal sa en gång att han slutade springa längs långlinjen ­efter att han insett att han inte ens med en karatespark kunde förmå domaren att ändra på ett domslut. Hur högt han än skrek hörde inte spelarna ändå. Men han har glömt publiken.

Jürgen Klopp skriker inte bara till spelare. Han skriker till sina fans. Och alla lyssnar.

– Om han blev inlåst i ett rum med 500 andra personer hade han underhållit dem alla, har Dortmund-spelaren Nuri Sahin en gång sagt.

Det är lätt att förstå vad Sahin menar när jag nu sitter några ­meter framför den väldige tysken inne på finalarenan i Basel. Från podiet fortsätter 48-åringen också att predika. Till spelarna, till pressen och till fansen.

– Vi vet hur mycket Liverpools supportrar vill vinna det här. De har visat det när vi spelat hemma, de har visat det när vi spelat borta och de har visat det när de rest med oss över hela Europa. Vissa behövde inte ens resa eftersom de bor där vi spelar. Våra fans lever över hela världen och det visar allt med den här klubben. Vi vill vara ett lag som kan infria drömmar och jag kan lova att vi kommer göra allt. Allt.

Vunnit hjärtan

Jürgen Klopp vet vad fotboll handlar om men han har också förstått de populistiska delarna av idrotten. Så länge du har spelarna och fansen i din hand är du säker. Så länge du är säker har du tid. Och har du tid har du numera en enorm konkurrensfördel mot alla andra kortsiktigt tänkande fotbollsklubbar.

Det räckte att Klopp lade sin hand på ”This is Anfield”-skylten under ett besök med Dortmund för att han skulle vinna Liverpool-­supportrarnas hjärtan. Det räckte att han klev in i omklädningsrummet med hela sin närvaro för att han skulle vinna spelarnas förtroende. Kan tysken lägga händerna på Europa League-­pokalen har han vunnit klubb­ledningen också.

Då är det upplagt för sju nya år för fotbollsvärldens mest karismatiske tränare.

Finalen spelas i kväll 20.45 - följ den live på sportbladet.se

Andra tränare i den karismatiska generationen

José Mourinho.

José Mourinho, 53 år, klubblös

Tre Premier League-titlar, två Serie A, en La Liga och två Champions League-segrar.

Pep Guardiola.

Pep Guardiola, 45 år, Bayern München

Tre La Liga-titlar, tre ­Bundesliga-segrar och två Championship League triumfer.

Antonio Conte, 46 år, italiensk förbundskapten, tre Serie A-segrar.

Luis Enrique, 46 år, FC Barcelona, två La Liga-titlar och en Champions League-seger.

Zinedine Zidane, 43 år, Real Madrid, kan vinna Champions League under sin debutsäsong som tränare.

Joachim Löw, 56 år, tysk förbunds­kapten, världsmästare 2014.