Konsumentverket: Dplay skyldiga att kompensera

Svarar om Dplays tekniska strul: Grundprincipen är att avtal ska hållas

Publicerad 2020-06-22

Problemen för Dplays sändningar av allsvenskan fortsätter, och allt fler tittare kräver kompensation.

Konsumentverket menar att tittare kan rikta krav på kompensation – något som Dplay öppnar för.

– Om man inte kunnat se matcherna så får man höra av sig till kundtjänst så gör de en bedömning om kompensation utifrån det avtalet, säger Jessica Linnman, kommunikationsdirektör på Discovery.

Bild utan ljud.

Ljud utan bild.

Och i vissa fall varken eller.

Många tittare rasar mot streamingplattformen Dplay när sändningar inte fungerar som planerat.

Och enligt Konsumentverket ska tittare som upplever problem med sändningarna kunna ställa krav på kompensation.

– Svaret är: ja, om man inte får vad man har avtalat om. Betalar man pengar för att man ska kunna följa allsvenska matcher och det inte fungerar som man har kommit överens om så kan det vara möjligt att kräva prisavdrag motsvarande det här problemet, säger Adam Dahlin, vägledare på Hallå Konsument.

”Går inte att avtala bort”

Du säger att det kan vara möjligt?

– Telekomtjänster faller inte direkt under lagen, vilket gör det lite mer komplicerat. Då gäller i första hand avtalsvillkor även om man kan ta hjälp av till exempel konsumenttjänstlagen, eftersom att det är en tjänst du köper. Men grundprincipen är alltid att man ska få vad man har avtalat om, oavsett vilken lag som är tillämplig eller inte. Och får man inte vad man har avtalat om, då är det fel och då ska man kunna bli kompenserad för det.

Om jag som konsument saknar ljud, bild eller att sändningen buffrar, då ska jag kunna kräva kompensation?

– Precis. Och där blir alltid frågan: “vad är en rimlig kompensation?”. Det är svårt att ge ett rakt svar på det. Kan du ändå kolla på alla matcher utan att ljudet fungerar som det ska… ja, hur mycket av de där 349 kronorna (månadskostnaden för Dplays abonnemang Total) ska du få tillbaka då? Det är svårt att ge raka svar på det, säger Adam Dahlin.

Vad ska konsumenten göra?

– Ta kontakt med företaget, Dplay i det här fallet, och ställa krav på kompensation för de problem man har haft. Dokumentera gärna de felande problemen så att man kan bevisa att det har existerat också.

Kan komplicera processen

Konsumentverkets Adam Dahlin säger också att företag kan försvåra kompensationsprocessen.

På grund av att telekomtjänster inte faller direkt under lagen finns möjligheten för företag att avtala något ”friare”. Och det är inte ovanligt att avtalsvillkoren gäller i första hand, men sedan är det alltid en grundläggande princip att avtal ska hållas, förklarar han.

– Man kan inte avtala bort all skyldighet och samtidigt behålla pengarna. Det ses ju rent typiskt som oskäligt. Men det blir otydligare, och i vissa fall kan det behöva prövas då om ett avtalsvillkor är oskäligt eller inte.

Ur ditt perspektiv, är Dplay skyldiga att betala tillbaka?

– Ja, grundprincipen är att avtal ska hållas. Får man inte det man har avtalat om, ja, då ska man kunna rikta krav på kompensation eller prisavdrag mot företaget.

”Kundtjänst gör en bedömning”

Under måndagskvällen var det fortsatta problem med de allsvenska sändningarna för flera tittare.

Hur blir det egentligen med kompensation för tittarna?

– Det stämmer att vi har ett avtal med tittarna och vi har som fokus att hjälpa våra konsumenter så att alla kan ha en bra upplevelse av sändningarna. Om man ändå känner att man inte har fått hjälp och inte kunnat se matcherna så får man höra av sig till kundtjänst så gör de en bedömning om kompensation utifrån det avtalet, säger Jessica Linnman, kommunikationsdirektör på Discovery.

Har ni haft något utvärderingssamtal? Vad sades då?

– Vi utvärderar ständigt vår plattform och våra sändningar för att se hur de ska kunna bli ännu bättre, säger Linnman.

Nu är det inga matcher förrän på lördag, vad ska ni göra dessa dagar fram tills dess?

– Vi har haft ett enormt tryck på Dplay med många nya abonnenter. Dessutom satte vi igång matchproduktionen utan att kunna träna och testa våra sändningar under försäsongsmatcherna. Lägg därtill att vi har sänt nästan tre omgångar på en vecka så förstår du att det har varit en intensiv period som gjort att vi har haft fokus på att leverera ett bra innehåll och att göra uppdateringar som löser de tekniska problemen vi identifierat. Vi fortsätter att fokusera på att skapa bra sändningar, både innehållsmässigt och tekniskt.

Allsvenska sillybrevet med Daniel Kristoffersson

Missa inga heta fotbollsnyheter – I detta nyhetsbrev ger Sportbladets Daniel Kristoffersson dig veckans hetaste nyheter, rykten och intervjuer från Allsvenskan.