Målvakternas attack – mot nya reklamen

Publicerad 2015-09-19

Det var händelserikt när Djurgården slog Skellefteå med 2–1.

Men efteråt skickar målvakterna kritik – mot nya reklamen.

Både Mikael Tellqvist och Markus Svensson tycker att ATG-loggan är så mörk att pucken försvinner ur syn.

– De borde kunna ta upp det för diskussion, säger Tellqvist.

ATG och SHL tecknade i torsdags ett avtal som sträcker sig över tre år, vilket innebär att spelbolaget blir huvudsponsor till SHL.

I kvällens matcher fanns ATG:s logga målad i en av tekningscirklarna i samtliga SHL-arenor med en mörkblå bakgrund.

Det reagerade målvakterna på – direkt.

Efter Djurgårdens hemmapremiär (seger 2–1) mot Skellefteå valde både Mikael Tellqvist och Markus Svensson att skicka kritik mot den nya reklamen.

– I början tänkte jag mycket på det. Sedan blev man van. Det är mest när en passning gick genom den tekningscirkeln som man tappar siktet eftersom reklamen är för mörk, säger Tellqvist som tvingades ha den skymda sikten i två perioder.

– Jag förstår det är ett storföretag, men de borde kunna ta upp det för diskussion, fortsätter han.

”Hade flyt, men...”

I och med samarbetet får ATG chansen att synas och ha aktiviteter ute i SHL-arenorna runt om i landet, men även Svensson reagerade på den mörka bakgrunden och menar att det har blivit en stor skillnad.

– Jag hade visserligen flyt som stod i den zonen i en period bara. Men det är klart det är annorlunda. Det är ju betydligt enklare att se pucken mot en vit bakgrund på isen.

– På träningarna hemma (i Skellefteå Kraft Arena) är det också väldigt mörkt just i den tekningscirkeln. Jag har sagt till vaktmästarna att lägga på lite mjöl där, fortsätter han skämtsamt.

Sportbladet har sökt Hockeyligans vd, Jörgen Lindgren, för en kommentar.