Hockeyfesten som kom av sig?

Publicerad 2016-09-28

Hemmanationen i final – då var det halvtomt

Kanadensisk hemmaplan och final i World Cup.

Då ekade arenan i Air Canada Center halvtom.

”Det kanske är så att World Cup i ishockey inte är tillräckligt attraktivt för fansen”, frågar sig hockeyexperten Greg Wyshynski.

Det har kallats ”historiens bästa turnering” i hockeyns huvudstad Toronto.

Med hemmanationen Kanada i final borde stämningen ha varit enorm.

Hur finalen mot lag Europa beskrivs i nordamerikansk media?

Som ett enda långt sömnpiller och allvarliga funderingar över turneringens framtid.

”Det kanske är så att World Cup i ishockey inte är tillräckligt attraktivt för fansen”, frågar sig Yahoo Sports hockeyreporter Greg Wyshynski.

”Svårt att tända till”

Kanada vann den första finalen, i bäst av tre, med 3–1.

Efteråt har det mesta dock handlat om att arenan i Air Canada Center ekade halvtom trots att de flesta av biljetterna var sålda så dök inte publiken upp när motståndet var ett ihopplock av åtta nationer.

Och många pekar just på motståndet när finalfesten uteblev.

– Det är annorlunda. Det är inte som när du möter USA eller Ryssland, säger Kanadabacken Alex Pietrangelo.

Bilder utanför arenan visar att det var lågmält även i den så kallade fanzone där endast ett fåtal personer dök upp för att kolla på finalen.

– Det är svårt att tända till eftersom det inte finns någon naturlig rivalitet här, tycker centerstjärnan Steven Stamkos.

”En enda lång snarkfest”

Även de nordamerikanska hockeykrönikörerna hade svårt att till sig finalfesten när stämningen var mer eller mindre obefintlig.

”Massor av tomma stolar och boxar i en World Cup-final i ishockey. Det är ingen vacker syn”, tycker TSN:s James Mirtle.

”Utanför Air Canada Center dök bara några få undan tag upp. Och inne fanns massor av tomma stolar. I kväll förvandlades Air Canada Center till en plats där atmosfären dog. Det var en enda lång snarkfest”, skriver Toronto Suns Mike Zeisberger.

@mirtle not better here at Maple Leaf Square
https://t.co/ZLzQCCPkR4