”Vi kan aldrig lova att inget ska inträffa”

Spelarna och butikerna rasade efter ATG:s haveri • Så svarar spelbolaget

Uppdaterad 2021-05-08 | Publicerad 2021-05-07

Silver Bullit var en av hästarna som vann på V86 i onsdags.

Spelbolaget ATG:s sajt kraschade inför V86-jackpotten på 18 miljoner kronor.

Flera butiker kunde inte lämna in sina andelsspel och spelarna rasade.

Nu svarar ATG på vad som hände och hur det inte ska hända igen.

– Vi kan aldrig lova att inget ska inträffa, säger Per Gutesten, IT- CIO på ATG.

I onsdags var det 18 miljoner kronor i jackpott på V86-spelet som delades mellan Bergsåker och Solvalla.

Strax efter 20.00 på kvällen fick spelbolaget ATG problem med ”Butiksandelar” där spelbutikerna har sina andelsspel. Spelläggarna kunde inte lämna in sina spel och massvis med spelkuponger med tusentals andelsköpare kunde inte lämnas in, då problemen fortsatte fram tills dess att V86-1 inleddes klockan 20.30.

Det fick spelarna – och spelbutikerna att gå i taket:

”Tycker att det borde vara ett absolut krav att man inte får köra igång loppen om ATG ligger nere”, skrev en läsare i Sportbladets liverapportering från omgången.

– Vi beklagar det som hände och har full förståelse för den frustration som finns hos de som drabbades, sa spelbolaget i en skriftlig kommentar till Trav365 under onsdagskvällen.

”En bugg i mjukvaran”

Efter kraschen har flertalet spelbutiker och spelare varit i kontakt med Trav365 och uttryckt sin kritik mot det som hände, där kritiken bland annat handlat om att det varit dålig kommunikation från spelbolaget, där kunder har fått vänta på att få sina pengar återbetalda till sina ATG-konton.

Två dagar efter kraschen kommer nu svar från spelbolaget i skriftlig form till Trav365. Och felet är hittat.

– Orsaken till onsdagskvällens problem var en bugg i en mjukvara som orsakade fördröjningar i våra system. Vi har jobbat intensivt sedan det upptäcktes för att åtgärda det, ett jobb som nu är klart. Parallellt så jobbar vi med att minska risken för att liknande fel ska inträffa i framtiden och orsaka störningar, säger Per Gutesten, IT- CIO på ATG.

Hur ser det ut inför lördagens V75 med finaler i Kunga, Drottningpokalen och Paralympiatravet?

– Vi jobbar för fullt med att minska risken för störningar, samt förstås också att undvika att liknande problem återuppstår.

”Bara kavla upp ärmarna”

Det är jackpott nästa onsdag på V86 med 18 miljoner kronor till en ensam vinnare. Vad tyder på att allting ska fungera då?

– Vi har mycket skickliga medarbetare som är måna om att upplevelsen för våra kunder blir så bra som möjligt. Vi kan aldrig lova att inget ska inträffa, men vi kan lova att vi lär av de fel som uppstår, sen kan det uppstå nya problem och då får vi ta oss an dom.

Hur mycket skadar detta ATG?

– Det är klart att problem som påverkar våra kunder skadar förtroendet för ATG. Vi kan bara kavla upp ärmarna och jobba ännu hårdare för att bli bättre och återvinna förtroendet.

”Inte färdiga med vår utredning”

Johan Korssell är Head of B2B Sales på spelbolaget och svarar på kritiken som har uppkommit från flertalet spelbutiker som Trav365 varit i kontakt med, samt problematiken med återbetalningen till kunderna.

– Det stämmer att det fanns kunder som inte fick sin återbetalning direkt tyvärr. Strax efter 11 på torsdagen var dock alla återbetalningar gjorda enligt de uppgifter jag har fått, säger han.

Varför kommunicerar ni inte ut någonting om detta på exempelvis ATG.se?

– Alla situationer är olika, men i det här fallet har vi svarat på frågor från och kommunicerat med besvikna kunder och även svarat på frågor från media. Nu när vi fått en klarare bild av vad som orsakade onsdagens problem, har vi informerat våra butiker om detta.

Kommer ni att kompensera spelbutikerna som inte kunde lämna in sina spel? 

– Händelser av den här karaktären är otroligt tråkiga, men tyvärr händer det ibland. Alla är förlorare; ATG, butikerna och kunderna. Vi är inte färdiga med vår utredning av den här incidenten än, men stora tekniska problem utgör per automatik ingen grund för kompensation.

Följ ämnen i artikeln