Uppmaningen – efter Riksdagens beslut

ATG-vd:n: ”Det vore en signal till alla” • Här är nya spellagen

Publicerad 2018-06-07

ATG-vd:n Hasse Skarplöth.

Den nya spellagen röstades igenom av Riksdagen.

Nu tittar ATG på att bredda utbudet – och uppmanar aktörerna att redan nu följa lagen som träder i kraft 2019.

– Vi är redo att göra det nu, och inte om ett halvår, säger vd:n Hasse Skarplöth.

Under torsdagen röstade Riksdagen igenom den nya spellagen som träder i kraft 1 januari 2019.

Det innebär bland annat att skatten för spelbolagen kommer att ligga på 18 procent, vilket betyder möjlighet till högre återbetalning för exempelvis ATG (35 procent för närvarande) då bolaget kan justera sina egna återbetalningsnivåer.

”Ger nya möjligheter”

Sedan tidigare har ATG långtgående planer på att gå in på sportspelsmarknaden och en utökad internationell lansering.

Vd:n Hasse Skarplöth välkomnar dagens beslut.

– Den nya lagen ger ATG nya möjligheter att leverera spännande spelupplevelser på ett schysst och smidigt sätt – som är bra för spelarna, sporten och samhället. ATG kommer fortsätta att vara ett hästspelsbolag men vi tittar nu på hur vi kan bredda vår produktportfölj inför 2019, säger han.

”Jag fasar för hösten”

Hasse Skarplöth uppmanar redan nu alla aktörer inom branschen, att så snabbt som möjligt börja följa den nya lagen.

– Det är bra att vi nu på lång sikt får en spelmarknad med mer lika villkor. Men jag fasar inför den kommande hösten där fler lycksökare kommer låta spelansvaret få stå åt sidan i syfte att tjäna snabba pengar genom att ösa ut bonuserbjudande över kunderna och där spelreklamen ökar. Attityden till spel hos svenska folket sjunker. Den kurvan riskerar att bli allt brantare om inget görs, säger han och fortsätter:

– Det vore en signal till alla – kunder, politiker, samhället och oss själva – att vi vill ta ett ansvar och samtidigt visa respekt för den nya lagen. Och att vi är redo att göra det nu, och inte om ett halvår.

Här är det viktigaste i den nya spellagen sammanfattat i 15 spridda punkter:

Alla spelbolag som verkar på den svenska marknaden gällande sportspel, hästsport och onlinekasinon måste ansöka om en licens som medför skyldigheter.

De spelbolag som saknar licens stängs ute och kriminaliseras med höjda straffskalor, blockeringar och varningar.

Skatten för spelbolagen kommer att ligga på 18 procent, vilket betyder möjlighet till högre återbetalning för nuvarande Svenska Spel och ATG (35 procent för närvarande) då bolagen kan justera sina egna återbetalningsnivåer.

Licensen innebär utökat konsument- och spelansvar när det gäller marknadsföring, spelbegränsningar och bonusar.

Lotteriinspektionen ersätts av nyinstiftade myndigheten Spelinspektionen med utökade befogenheter.

Spelfuskbrott införs som en åtgärd mot matchfixning – med ett råd mot matchfixning, övervakning av spelmönster och begränsning av vissa speltyper.

Spel för allmännyttiga ändamål blir fortsatt skattebefriat – till exempel Postkodlotteriet, Bingolotto och föreningslotterier.

Ansökan från 1 augusti

Hur hästnäringen – travsporten och galoppsporten – ska finansieras kommer att hanteras i en tilläggsutredning, troligen kommer det att handla om en marknadsavgift för spelbolagen.

Kvar i monopol finns Svenska Spels exklusiva rättigheter gällande lotto, triss, fysiska kasinon och spelautomater.

Från och med den 1 augusti kommer spelbolagen att kunna ansöka om den nya licensen, och från och med den 1 januari 2019 kommer den nya lagstiftningen att börja gälla.

Danmark införde en liknande reglering av spelmarknaden 2012 – där ligger skattenivån på 20 procent och runt 40 bolag har licens, de flesta bedriver onlinekasinon.

De som främst är intresserade av att ansöka om licensen är de börsnoterade spelbolagen och de största spelbolagen som nu har verksamhet på den svenska marknaden.

Staten kommer att behålla kontrollen över Svenska Spel och ATG tills vidare men med möjlighet att sälja bolagen framöver.

Alla bolag med licens kommer att ha möjlighet att öppna fysiska butiker i landet.

ATG har långtgående planer på att nu gå in på sportspelsmarknaden och en utökad internationell lansering.