Tränarens superdag: ”Måste imponeras...”

Expertens rubriker efter V75 på Solvalla: ”Pulvriserade sitt motstånd”

Timo Nurmos hade en fantastisk dag på Solvalla: ”Måste imponeras”

V75-finaler på Solvalla.

Här är Erik Petterssons tre punkter.

1) Timo Nurmos succédag

Solvalla-tränaren inledde med att ta hem två av fyra lopp i Margaretas Unghästserie, med 300 000 kronor i förstapris per lopp, på V4-spelet. Sedan tog Timo en dubbel på V75. Och man måste imponeras över hans resultat. Dixie Brick stod tufft inne i Stoeliten, som var rätt blek på pappret, men ändå. Dixie Brick kom ut och pulvriserade sitt motstånd. En ruggig insats!

I V75–6 så fick äntligen Antonio Trot vinna i Gulddivsionen. Nurmos har valt att satsa på Claes Sjöström och det tycker jag är kul. ”Classe” är en jäkel att köra i bajken och passar på Nurmos djur. Här hade tränaren finslipat lite i utrustningen på Antonio Trot och det slog väl ut. Segern blev enkel. Som en bekant brukar säga; ”Ni måste lära er att Timo Nurmos alltid maxar sina hästar när det är finaler på Solvalla”. Både Timo och min bekante tar sig något fint för att fira i kväll. Gott så.

Summering: Totalt körde Stall Nurmos in runt 1,1 miljoner kronor. Bra för en kall februaridag...

2) Untersteiners superhäst glänste – igen

Man hade kunnat plocka många prestationer under dessa rubriker. Det blir ju så när det är V75-finaler och fantastiska lopp. Men man måste ju ha några rader om Demon Ima. Johan Untersteiners näste stjärnhäst. Mycket är redan sagt om den är, men det är en otroligt häftig häst. En otrolig massa som Johan kan styra lite som han vill. När Demon Ima är färdig som häst kommer han kunna allt, öppna snabbt, avsluta snabbt - och orka springa fort länge. Då blir han inte lätt att tas med. Trots att han är i lägsta klassen vågar jag lova att han rusar upp i Gulddivisionen. Fort.

3) Favoritens superryck

Örjan Kihlström fick chansen för första gången bakom Jörgen Westholms Gardner Shaw (delägs av fotbollsprofilen Hasse Backe). Efter ett par starter utan seger blev det segergaranti med mäster Kihlström bakom tömmarna. Kihlström valde, precis som vanligt, att inte vara med i någon startrusning, och satt lugnt i båten. Med 300 meter kvar tryckte han till – och som duon tryckte till. Kihlström och Gardner Shaw ryckte ifrån alla och var ensam på banan.
Undrar vem som kör Gardner Shaw nästa gång?

Följ ämnen i artikeln