”Det är inte genomtänkt – tycker det är bullshit”

Stortränarna om att kuskar vill ta ut en fast avgift för att köra hästarna: ”Lönar det sig inte så får dom väl stanna hemma?”

Uppdaterad 2022-01-27 | Publicerad 2022-01-13

Flera toppkuskar vill, förutom provision på prispengar, ta en fast avgift för att köra hästar i travlopp.

Så här säger några av landets största tränare om förslaget som vållat starka känslor.

– Det är girighetens topp, säger Reijo Liljendahl.

– Jag kan vända på frågan och säga att jag inte har råd att anlita kuskar som inte tar betalt. De är för dåliga, säger Roger Walmann.

Anledningen till att förslaget har kommit upp från kuskarna är att det inte, enligt de aktiva, ligger någon större ekonomi i att åka land och rike runt för att köra hästar. Halmstadproffset Stefan Persson var den som först gick ut med att han, med start en bit in på 2022, ska börja ta ut 500 kronor i fast uppsittningsavgift när han kör en häst – utöver provisionen på inkörda pengar.

– Jag behöver kunna täcka mina resekostnader och kunna stoppa undan lite pengar till pension. Så som det är just nu går det inte att ha det, det finns ingen ekonomi i det här livet, sa Persson till facktidningen Sulkysport.

Parallellt jobbar förbundet Svensk Travsport med att i sitt IT-system ta fram en funktion där kuskarnas avgifter och provisioner kommer att kunna synas publikt.

Trav365 har tagit pulsen på några av landets största tränare i frågan. Hur har det här tagits emot?

Reijo Liljendahl.

Reijo Liljendahl

Vad säger du om det här som är på gång, med uppsittningsavgifter för catchdrivers? 

– Det är inte en enkel fråga att besvara. Den är inte genomtänkt helt enkelt. I grund och botten handlar detta om att ST tar ett av sina mindre genomtänkta beslut då de delar ut 1 500 kronor i bidrag till alla oplacerade hästar, istället för att höja prissummorna till alla de som verkligen satsar på sporten. Då är det klart att ”catchisarna” var snabba på att nappa och försöker hugga åt sig en femhundring. Jag tycker att det finns flera andra som behöver den här summan betydligt mer än de, framför allt skötarna som är en riktig bristvara. Det är de, vi tränare och ägarna som håller hjulet rullande. Man borde ha tagit upp en bredare diskussion med tränare och ägare innan man marknadsförde detta. Istället för att ringa runt till yngre kuskar och säga: ”Tar ni inte detta så är ni inte med i klanen.” 

Vad hade kunnat göras annorlunda?

– Jag har min solklara åsikt. Inga bidrag och höj prissummorna. Då är det här problemet ur världen och samtliga får bättre ekonomi. Peter Ahrnqvists idé om att avsätta 500 kronor för varje startande häst som sedan betalas ut som pension till skötarna vid 55-års ålder är superstrålande. Det är ett problem vi måste lösa först. Räcker inte ”catchisarnas” ekonomi så får de väl göra något annat helt enkelt? Vi tränare har inte heller någon strålande ekonomi... 

Har du haft en diskussion med dina hästägare om detta?

– Ja, lite grann. Det finns ägare som sponsrar dessa kuskar med en icke oansenlig summa pengar. Det ska man också ta hänsyn till. Det här är girighetens topp. 

Kommer du använda dig av kuskar som tar uppsittningsavgift? 

– Jag är tveksam till det. Grabbarna i New York försökte starta karteller en gång i tiden och det stöp ju. 

Hur mycket dyrare skulle det bli för dig under ett år om du samtliga dina hyrkuskar tog en avgift?

– Kuskarna fakturerar oss tränare och vi agerar som en slags bank. Vi fakturerar sedan ägarna och får vänta på de pengarna. Det är svårt att säga men något man kan räkna ut själv. Det kommer att kosta de stora ägarna en hel del. Kunden får värdera vilken kostnadsökning detta innebär och vid loppanmälningar måste det stå priset på kusken. Detta system är inte så genomtänkt.

Vad tror du att detta kommer att innebära för våra mindre tränare och ägare som redan lever på gränsen?

– Det är inget bra i alla fall, men jag tror inte att detta kommer att gå igenom. 

Har du ändå någon förståelse för kuskarnas önskemål?

– Nej, nej, jag har inte det. Det finns andra provisionsbaserade yrken där folk jobbar och accepterar villkoren. Om man gör upp med en kusk att han exempelvis ska resa till Skellefteå för att köra dina hästar så får man väl dela på flygbiljetten, det är en självklarhet. Sådana här femhundringar är dock bullshit, tycker jag. 

Högre provision eller uppsittningsavgift om du själv får bestämma?

– Högre prispengar. Då är alla nöjda.

Svante Båth.

Svante Båth

Vad säger du om det här som är på gång, med uppsittningsavgifter för catchdrivers? 

– Det som är viktigt att veta är att det hamnar på hästägarens bord oftast. Det blir en kontrovers på tre händer. Detta har varit på tapeten i flera omgångar genom åren.

Vem ska betala – tränare eller ägare – och har har du haft en diskussion med dina hästägare om detta?

– Det måste varje företag självt bestämma.

Kommer du använda dig av kuskar som tar uppsittningsavgift? 

– Först måste jag veta vad beslutet blir. Om det blir av och hur mycket kostnaden ligger på. Därefter får jag rannsaka mitt eget företag och bolla med mina kunder. Det där är en liten process. Jag har pratat lite grann med mina kuskar men det där är inget jag vill gå in på i dag. Var och en måste få sköta sitt. Det är fri företagsverksamhet. De som vill ta ut en uppsittningsavgift ska få göra det. Ingen ska bli uthängd, oavsett om du tar 500, 300 eller ingenting alls. Det får inte bli en kartellbildning. 

Vad vore trots allt en rimlig avgift ut att ta ut för en kusk per lopp?

– Det har jag inte satt mig in i eftersom jag inte har ett sådant företag. Jag hoppas att catchdrivers gör en budget och kan den. 

Hur mycket dyrare skulle det bli för dig under ett år om du samtliga dina hyrkuskar tog en avgift?

– Jag vet ju inte ens vilken avgift de kommer att ta, så det är omöjligt att svara på. 

Vad tror du att detta kommer att innebära för våra mindre tränare och ägare som redan lever på gränsen?

– Det är alltid jobbigt när man lever på marginalen. Det får framtiden utvisa. 

Har du ändå någon förståelse för kuskarnas önskemål?

– Jag kan inte deras budget. Jag har gjort min och hoppas att de gjort sin.

Högre provision eller uppsittningsavgift om du själv får bestämma?

– Återigen, jag har ett ansvar mot mina kunder och måste göra en budget. Det är ingenting jag kan svara på och en svår fråga att besvara. 

Adrian Kolgjini.

Adrian Kolgjini

Vad säger du om det här som är på gång, med uppsittningsavgifter för catchdrivers? 

– Jag fattar inte riktigt varför vi ska sponsra catchdrivers till att fara runt och hålla på som de gör. Då marknaden är fri så tjänar de tillräckligt med pengar om de är bra. Lönar det sig inte för bröderna Djuse och Skoglund att resa till Boden en kväll för att köra om 20 000-25 000 kronor så får de väl stanna hemma? Då kan någon lärling ta de där styrningarna istället. Jag förstår inte varför sporten ska sponsra deras resor.

Kommer du själv, Dante eller ”Ludde” för den delen ta ut en avgift för att köra andra tränares hästar?

– Dante åkte över till USA i går måndag för att jobba hos Lucas Wallin i två månader. Jag själv kommer dock inte att ta några avgifter utan fortsätta som jag har det. Dessutom kör jag inte så mycket åt andra. Farsan tycker att han är så himla exklusiv nu så han lär nog ta en lax, ha ha.

Kommer du använda dig av kuskar som tar uppsittningsavgift? 

– Jag vill ha ett fungerande system på ST där man ser vem som tar betalt och hur mycket. Sedan kommer jag att höra med mina hästägare om de är beredda att betala för dessa kuskar. Jag kommer i alla fall inte öppna min plånbok för att sponsra dem.

Kan detta ha en följdeffekt att det blir fler styrningar för lärlingar som inte tar ut någon avgift?

– Det kommer absolut att ske men också sura miner från catchdriver-ligan mot de kuskar som ser detta som en chans att köra till ett lägre pris. Det här är egentligen en fråga som jag inte lägger så mycket vikt på för att jag tycker att catchdrivers inte gör något för att utveckla vår travsport. De som gör det riktiga jobbet är skötare, tränare och hästägare.

Har du ändå någon förståelse för kuskarnas önskemål?

– Jag har förståelse för att vissa resor blir dyra för dem, men samtidigt mycket mindre förståelse till varför de i så fall åker. Det måste någonstans bli lite rim och reson. Man kan inte åka 60 mil för att köra om 30 000 kronor, då är det bättre att man stannar hemma. Förr höll man till på sina egna områden. Nu vill alla ha en större bit av kakan.

Vad vore trots allt en rimlig avgift ut att ta ut för en kusk per lopp?

– Jörgen Sjunnesson tar ut 200 kronor och har gjort det i mer än ett decennium, vilket är rimligt, men ingen hoppade på båten då. Det är först nu när alla tävlande fick 1 500 kronor som det passades på. 200-250 kronor är hyfsat rimligt men... den summan kan inte vara utöver kuskarnas körprovision som ligger på fem procent.

Vem ska betala – tränare eller ägare – och har har du haft en diskussion med dina hästägare om detta?

– Visst har jag det och de är inte ett dugg imponerade av den här uppsittningsavgiften som är på väg att införas. Jag tror nästan att det lutar åt att jag kommer att få betala ur egen fick om dessa kuskar ska användas.

Hur mycket dyrare skulle det bli för dig under ett år om du samtliga dina hyrkuskar tog en avgift på säg 500 kronor?

– Inte speciellt eftersom jag till 95 procent kör mina hästar själv men jag förstår tränare som Timo Nurmos, Reijo Liljendahl och alla de andra som inte kör sina hästar själva. Om deras kunder inte är beredda så kommer de att få kraftigt förhöjda kostnader. Jag förstår om de inte är glada just nu. Det är nog en Florida-resa som ryker för vissa tränare.

Vad tror du att detta kommer att innebära för våra mindre tränare och ägare som redan lever på gränsen?

– 500 spänn är egentligen inte en jättesumma men detta är ett tecken på hur illa det är ställt i svensk travsport. De kuskar och tränare som inte tillhör topp åtta-tio i landet lever på sista kronan och nu är det banne mig dags för svensk travsport att öppna plånboken och investera i sporten. Att det ska hänga på den här femhundringen är ett stort desperat rop på hjälp. Detta beslut kommer att gå ut över de små stallen och göra de stora ännu större.

Högre provision eller uppsittningsavgift om du själv får bestämma?

– I så fall högre provision. Det är alltid lättare att ta från något som redan finns.

Roger Walmann.

Roger Walmann

Vad säger du om det här som är på gång, med uppsittningsavgifter för catchdrivers? 

– Jag har haft uppsittningspengar sedan 1982, så för mig är det ingen ändring, och var den förste tränaren i Norden som började med catchdriving. På den tiden var det runt 35 kronor på lokalbanorna, och 50 kronor på Bjerke. Allt har sitt pris. 

Vem ska betala – tränare eller ägare – och har har du haft en diskussion med dina hästägare om detta?

– Nej, det har jag inte haft eftersom det alltid har kostat hos mig. Hästägarna har betalat dessa avgifter under alla dessa år. 

Kommer du använda dig av kuskar som tar uppsittningsavgift? 

– Jag kan vända på frågan och säga att jag inte har råd att anlita kuskar som inte tar betalt. De är för dåliga. 

Vad vore trots allt en rimlig avgift ut att ta ut för en kusk per lopp?

– Det hästägarna är beredda att betala. Kusken bestämmer själv vad han vill ha och sätter värde på sig själv. En bra hantverkare kan ta ut mer än en dålig. Jag har full förståelse för kuskarnas önskemål och det går så länge hästägare godkänner detta. Allt i hela världen har ett pris. Jag har dock inte satt mig in i vilken summa det borde vara. 

Vad tror du att detta kommer att innebära för våra mindre tränare och ägare som redan lever på gränsen?

– Att de slutar. Det blir ju x antal som gör det på grund av det här. För varje prishöjning så ska jag ha mer, skötaren ha mer och allt sådant. Till slut står hela travsporten utan en marknad. Jag ser väldigt negativt på totalen, inte på kuskarna. 1995 körde vi om 30 000-35 000 kronor i travlopp på Sundbyholm, nu tävlas det om 25 000. Hur går det ihop? Allt numera görs för att de rika ska få mer och de fattiga mindre. Ta Elitloppet till exempel. Alla jublade över att det blir en miljon extra till vinnaren. Tror du att travsporten gynnas av det? Absolut inte. De som startar i Elitloppet... hur många miljarder har de ägarna tillsammans?

Fokus borde således ligga på prissummorna och inte kuskarnas lönespråk?

– Exakt.

Högre provision eller uppsittningsavgift om du själv får bestämma?

– Provision. Det bevisar att du utfört något. Travet är ju trots allt en sport. 

Prenumerera på nyhetsbrevet Travkollen

Allt om det hetaste i travets värld – varje fredag!

Följ ämnen i artikeln