Majblomman 2022 är inspirerad av ett stekt ägg

Uppdaterad 2022-01-27 | Publicerad 2022-01-26

Varje år skickar tusentals barn i Sverige in färgförslag till årets majblomma.
I år är det 10-årige Oskar Björklund som står för designen.
– Jag var hungrig när jag gjorde den och tänkte på ett stekt ägg, säger han.

Oskar Björklund från Spånga har designat Majblomman 2022.

Den gulvita majblomman var ett av tiotusentals förslag som skickades in till den ideella barnrättsorganisationen Majblomman förra året. Tanken bakom designen sticker ut lite från tidigare år och skaparen Oskar Björklund kallar den för ”ägget”.

– Jag var hungrig när jag gjorde den och tänkte på ett stekt ägg. Men vi kom på att ägg påminner om Majblomman, organisationen alltså. Majblomman är som ett skyddande skal för barn precis som äggets skal skyddar kycklingen, säger Oskar Björklund.

”Ägget” var ett av flera förslag som Majblommans barnjury valde ut och som barn sedan kunde rösta på i appen.

Majblomman 2022 har färgerna vit och gul.

Hos den ideella organisationen Majblomman hoppas man att ”ägget” ska leda till rekordförsäljning.

– Vi skulle verkligen behöva det eftersom vi samlat in så mycket mindre pengar under 2020 och 2021 på grund av pandemin. Vi ser att vår målgrupp, barn som lever i ekonomisk utsatthet, fått det tuffare under pandemin, säger generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

Hon beskriver att ansökningarna till Majblomman handlar om grundläggande behov.

– Vi ser återigen vilka basala behov det är, som kläder, skor och fritidsaktiviteter. Ungefär 200 000 barn i Sverige har inte råd med det mest nödvändiga. Här pratar vi inte guldkant på tillvaron utan saker som de allra flesta bara tar för givet, säger Tove Lindahl Greve.

Tove Lindahl Greve är generalsekreterare för Majblomman.

Försäljningen av majblomman startar den 1 april. Efter att ha ställt in försäljningen under 2020 på grund av pandemin ställde de under 2021 om till försäljning digitalt.

– I år hoppas vi kunna kombinera försäljning i barnens webbshoppar med fysisk försäljning på gator och torg, säger Tove Lindahl Greve.

Barnen som säljer majblommorna får 10 procent av intäkterna själva. För att få sälja majblommor fysiskt krävs det att en vuxen går in och registrerar sig som ansvarig för barngruppen på Majblommans hemsida, något Tove Lindahl Greve hoppas att många ska göra.

För Oskar Björklund blir det första året som han ska sälja majblommor.

– Det ska bli roligt att göra det, framför allt eftersom jag själv har gjort den, säger Oskar Björklund.

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007.

Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet.

Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på den tv-sända Svenska Hjältar-galan på TV4 i december.

Nominera din hjälte här nedan!