Spotify slår ner på abonnemangsdelning

Vill inte att du delar abonnemang med dina vänner

Uppdaterad 2018-10-04 | Publicerad 2018-10-03

Spotifys kontor i Stockholm.

Spotify tar nu krafttag mot användare som delar familjeabonnemang med sina vänner.

Tjänsten tvingar nu användare att dela sin GPS-position.

Det är bland andra sajten The Verge som rapporterar att Spotify tycks ha genomfört ett tilltag som ska begränsa delningen av abonnemangen på sin tjänst.

I rapporter, som först omskrevs av tyska Spiegel Online, kommer det fram att kunder som använder sig av Spotifys familjeabonnemang har börjat få mejl där användarnas GPS-position efterfrågas.

Detta gör man får att bekräfta att alla användare som är registrerade på familjeabonnemanget också bor på samma plats.

Kan förlora abonnemanget

Enligt mejlet riskerar användare som inte delar med sig av sin GPS-position att förlora sitt abonnemang. Det verkar alltså som att det rör sig om en metod för att förhindra att man delar abonnemangen, något som användare gör för att spara pengar.

Det ska vara användare i framför allt USA och Tyskland som har mottagit mejlen, och det är oklart hur många övriga Spotifyaprenumeranter som har mottagit motsvarande meddelanden från tjänsten.

The Verge tar i sin artikel upp att flera användare varit kritiska mot mejlen, eftersom många familjer inte bor tillsammans. Samtidigt preciserar Spotify i det finstilta att familjeabonnemanget gäller för upp till fem personer – som bor på samma adress.

Så här ser mejlet ut.

Ingen kommentar från Spotify

I ett uttalande till sajten Engadget säger en representant för Spotify att verifikationen av hemadressen bara var ett tidsbegränsat test som utfördes bland ett antal användare på fyra marknader, däribland USA.

– Vi testar alltid nya produkter och upplevelser hos Spotify, men har inga ytterligare nyheter att dela med oss av angående denna specifika funktionen för närvarande, säger Spotify till Engadget.

Därmed är det oklart om eller när den den här nya verifikationen av hemadresser kommer att rullas ut till en bredare massa av användare.

Sjunkande omsättning

Sajten Billboard var nyligen i kontakt med källor som hävdade att Spotifys omsättning per betalande användare håller på att sjunka, till största del på grund av just familjeabonnemangen, där upp till sex användare kan strömma musik för 149 kronor i månaden.

Ett vanligt, individuellt abonnemang kostar i jämförelse 99 kronor per månad. Enligt Billboards källor ska runt 30 procent av alla nya abonnemang vara familjeabonnemang.

Artikeln publicerades först på tekniksajten Tek.no.

Följ ämnen i artikeln