Captur - Renaults fängslande koncept

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-11

Bilen som är en coupé fast en cab – och en SUV

Mässnyheterna duggar tätt inför Genève-salongen.

Denna gång är det Renault som presenterar sin Captur - cabben som är en coupé fast en SUV, liksom.

Mjuka former i detaljerna och ett sinnligt intryck i all dess enkelhet.

Så kan man beskriva Renaults nya konceptbil Captur.

Storleksmässigt är bilen i mellanklass. Men som typ är den gränsöverskridande. Bilen är en coupé. Fast den har avtagbart tak vilket gör den till en öppen bil. Dessutom är den också en SUV.

Bilen har en 1,6-liters dieselmotor med dubbelturbo med maxeffekt på 160 hästar och 380 Nm i maximalt vridmoment. De 1300 kilorna rullar i väg med max 99 gram CO2-utsläpp per kilometer. Därmed kvalar bilen in i miljöbilsklassen.

Dubbelkoppling och paddlar

Kraften från motorn kontrolleras med en dubbelkopplingslåda och rattpaddlar. Kraftfördelningssystemet kallat RX2 ska genom en mekanisk differential och i låga hastigheter automatiskt ge mest kraft till det hjul som har bäst grepp. Apropå hjulen, notera hur de vita markeringarna som förlängts från fälgen och ut på däcket förstärket det luftiga intrycket.

Nyskapande inredning

Captur är i grunden en tvåsitsig bil. Mycket arbete har lagts ner på bilens inredning. Transparanta syntetmaterial kombinerade med akvariefiskrandiga snörsäten i intensiva färger skapar en minst sagt futuristisk interiör.

Bagagerummet är helt nytt i sitt slag. Botten består av flera lager korslagda snören där föremål kan förankras. Ytan fungerar också som en hängmatta. Ska ytterliga två åka med kan ryggstöd med nackstöd och bälten fällas ut från sidoväggarna och snörytan blir sittyta.

Lambo-dörrar

Bilens dörrar öppnas uppåt/framåt på Lambo-vis och dörrarnas nedre del viks utåt för bättre insteg. När det avtagbara taget avlägsnats blir takkonstruktionens burliknande valv synligt. På bilens sidoskärmar sitter ett vandrande gult ljus som fungerar som körriktningsvisare.

En inte helt obegåvad gissning är att bilen med sin uppseendeväckande design ska apellera till yngre med en aktiv livsstil.

Som med många konceptbilar är det ovisst om Captur kommer i produktion. I så fall efter en rad modifieringar för att passa alla säkerhetskraven. Vill man stifta närmare bekantskap med bilen är det Genève som gäller 3-13 mars.

Följ ämnen i artikeln