Elbilarna kan försvinna – tänk till innan köpet

År 2024 ser ut att bli ett stålbad för elbilstillverkarna. Statistik från Mobility Sweden visar att försäljningen i Sverige sjönk i mars med 33 procent, i Europa likaså med 11 procent enligt The European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA.

Detta trots att många tillverkare sänkt sina priser kraftigt.

Minns du pandemihysterin? Efterfrågan på elbilar var så stark att de såldes för högre pris begagnat än när de var nya. Idag känns det lika orimligt och främmande som evig tillväxt på bostadsmarknaden.

För elbilstillverkarna och återförsäljarna handlar det nu knappast om att göra vinst, utan att härda ut till bättre tider.

Senaste åren har en drösvis nya tillverkare testat lyckan i Sverige, merparten kinesiska, men även en del amerikanska.

Cadillac är tillbaka och ligger precis i startgroparna att börja sälja sin lyxsuv Lyriq, från 906 700 kronor. Tajmingen känns minst sagt fel.

Fisker fick till sist ut sin suv Ocean på marknaden, men bara efter två månader blev det bottennapp. Företagets pengar tog slut och en stundande konkurs känns som ett faktum. De drygt 140 köparna av Ocean har fått se sin bils värde halveras, 350 000 kronor borta i ett plask…eh, förlåt nafs.

Vem vet vilka tillverkare som överlever? Förmodligen endast de starkaste.

Aiways har sålt 14 bilar i Sverige senaste året, hemma i Kina har produktionen helt stannat. Underleverantörer och personal uppges inte få betalt.

Aiways U5 är en billig elbil från Kina på den svenska marknaden.

Detta nämns givetvis inte på den svenska hemsidan, där lockar man med privatleasingpris med fast ränta och fabriksgaranti ”på hela 5 år”. Bjussigt, men om fabriken inte finns kvar då?

Xpeng har i år registrerat 119 bilar, Nio 28, ORA 45, Hongqi 28.

Till och med BYD som förra året fick iväg över 3 000 Atto 3, har i år bara registrerat 113 stycken av samma modell.

Ett rätt tydligt tecken på att det var pris som lockade till köp, inte kärlek till varumärket.

BYD lär dock överleva, man blev förra året världens största tillverkare av elektrifierade fordon och här hemma har man Hedin Bil i ryggen.

Men ska man köpa elbil idag ska man fråga sig både en och två gånger – finns det här bilmärket kvar i Sverige om tre år? 

Annars löper man risk att bli stående med en osäljbar bil, helt utan garantier eller tillgång till reservdelar.

När Saab gick i konkurs 2011 var det så klart tråkigt, men knappast en katastof för bilbeståndet. På jakt efter en backspegel till din gamla 9-5:a? En googling bort och du har klickat hem en helt ny!

Eftermarknaden lever än idag.

Think City.

Samma år gick också norska Think i konkurs, en marginell elbilstillverkare som lyckades lura på några ängsliga kommuner den usla, svindyra modellen City. Med byggkvalité likt ett barnpyssel. Lycka till att hitta en ny karossdel till den…

Topp tre i Sverige gällande elbilar är förutsägbart nog Tesla, Volvo och Volkswagen.

Volvo och Volkswagen har råd att sälja färre elbilar, de tjänar fortfarande sina pengar på förbränningsbilar. Och försäljningen av hybridbilar ökade faktiskt med 12 procent i mars i Europa.

Trots långdragen strejk i Sverige är Tesla störst, i år har 4 309 bilar registrerats, men även de har det kämpigt. Nyligen meddelande man att tio procent av personalstyrkan sparkas globalt, samt att försäljningen pekar nedåt.

I Tyskland lockar man med 0 procent ränta vid finansiering av suven Model Y, precis som om året vore 2020. Pengar tycks återigen vara gratis, åtminstone för köparna.

Bättre det än att tvingas dra ned produktionen.

Tesla har gått från uppstickare till världens vanligaste bil. Om konformism har ett ansikte är det en vitlackerad Tesla Model Y med dragkrok. I storstäderna ser man dem överallt.

Så förutsägbart.

Så trist.

Men också kapabla till att härda ut.

Följ ämnen i artikeln