Nu kommer de billiga elbilarna

Publicerad 2024-04-25 08.15

De flesta elbilar idag köps eller leasas av företag, som lättare kan ta det initiala höga inköpspriset.

Men nu kommer elbilarna för privatbilisterna!

Många av dem börjar kring 300 000 kronor och lanseras redan i år, medan vissa ska kosta så lite som 180 000 kronor. 

Ciao bella

Fiat 600

Pris: 424 900 kronor

Namnet härstammar från 50-talet och var en större version av klassiska 500. När det begav sig fanns även en minibuss-version kallad Multipla, där nyckelordet minst sagt är mini. Bilvärldens gulligaste bil? Ja!

Fiat 600 Multipla.

Då satt motorn bak och drack bensin.

Idag sitter den fram och förbrukar ström, även om nya 600 även kommer som bensin. Undertill är den lik Jeep Avenger som byggs på samma plattform, men som kostar 55 000 kronor mer.

156 hästkrafter och 40 mils räckvidd – kan bli en bra stadsbil. Lansering i år.


Volvos verkliga prisbomb snart här

Glenn LIndberg testade Volvo EX30 Single Motor Extended Range i vintras.

Volvo EX30 Single Motor

Pris: 429 000 kronor

Visst finns redan EX30 i hallarna, men till våren kommer den version med litiumjärnfosfat-batteri. Det är billigare kemi, men nackdelen är att prestanda i kyla kan bli sämre. Instegsmodellen saknar också värmepump, vilket annars effektivt värmer kupén till skillnad mot enklare elektrisk värmare.

Till modellår 2024 får de haptiska rattknapparna som Aftonbladet tidigare kritiserat, ny design. Förhoppningsvis blir de nu mer precisa.

Läs vintertestet av Volvo EX30 Single Motor Extended Range här.


Rejält uppsminkad rumän med oslagbart pris

Dacia Spring

Pris: Ej bekräftat, ca 180 000 kronor

Den må se helt ny ut, men baseras fortfarande på samma plattform som tidigare. Dacia Spring är rejält uppsminkad och ser nu faktiskt rätt fräck ut, nu med filhållningsassistent och autobroms. Skärmen blir större ju mer man är villig att betala, medans den i instegsmodellen helt saknas. 

Om den kommer till Sverige återstår att se, men baserat på brittiska priser blir den rekordbillig. Från 15 000 pund, cirka 180 000 svenska kronor.

Här är en guide hur du köper den från utlandet.


Elektrisk folkbil

Volkswagen ID.2 all

Pris: 280 000 kronor (25 000 euro)

För ett år sedan visades Volkswagen ID.2 all, en bil som ämnad för Europa och som ska kosta från 280 000 kronor. Det rör sig om en mindre sak som sägs bli ”lika rymlig som en Golf, lika prisvärd som en Polo”. ID.2 all driver på framhjulen och ska komma 45 mil på el. För tillfället 226 hästkrafter, något som kan komma att ändras.

Lansering sker år 2025, och till år 2026 ska en suvversion lanseras. Ungefär som med T-Cross som egentligen är en upphöjd Polo.


Bilvärldens Lidl

Volkswagen ID.1

Pris: 220 000 kronor (under 20 000 euro)

Namnet är inte bestämt, men kan komma att bli ID.1. Man har i alla fall själva sagt att man jobbar på en elbil för under 20 000 euro. Till Automobilwoche sa vd Thomas Schäfer att den bör komma 2026, eller 2027.

Utmaningen med att ta fram en billig elbil är den höga kostnaden för batteriet – även om de med åren har blivit billigare att framställa.


Fiskelycka eller bottennapp

Fisker Pear

Pris: 297 000 kronor (29 900 dollar)

Det ser mörkt ut för Fisker, som precis blivit avnoterat från Nasdaq-börsen och blöder pengar. Om de går i konkurs kanske konkursboet kan vara attraktivt? Deras nästa bil Pear är nämligen redan visad och är en 4,5 meter lång elbil med lågt pris.

Ingenjörerna sägs ha minskat andelen delar med en tredjedel för att hålla nere kostnaderna. Med det sagt har man krånglat till bakluckan en smula, som istället för öppnas, sjunker ned i golvet automatiskt. Det luktar inte gratis, rent utvecklingsmässigt.

Tillverkning planerad att starta juli 2025. Om de överlever alltså.


Vilda former, lågt pris

Renault 5

Pris: Ej fastställt, från 25 000 euro

Ingen kan anklaga fransmännen för att inte våga. Renault 5 sticker ut med sin design, samtidigt som priset är förhållandevis lågt. Från 25 000 euro, några svenska priser är inte klara, men vi anar att det avser versionen med litet 40 kilowattimmars batteri som räcker till 30 mils körning.

Frankofiler minns originalet från 70-talet, en bil man utseendemässigt nu lånat mycket från. Stöd för V2G-teknik finns, vilket gör att bilen kan skicka ström tillbaka till elnätet. 

Kommer i september i år.


Ännu en fransk i ekonomisk framkant

Citroën e-C3

Pris: 299 990 kronor

Inroparen saknar trefas-laddning och något så grundläggande som stolsvärme. Men lägg på 25 000 kronor till så ingår det, samt dimljus (!) och uppvärmd framruta. Detta är som du märker en enkel bil. Batteriet är litet (44 kWh) och räckvidden modest (32 mil). 100 kW snabbladdning är ändå bra, med tanke på att batteriet inte är så stort.

Kanske inte perfekt på långresa, men optimal i stan? Vi får se. Lansering sker nu i vår.


En liten tjeck? Check!

Skoda Epiq

Pris: 25 000 euro

Ännu en bil för 25 000 euro! Inte så konstigt då Skoda ägs av Volkswagen, så räkna med att Epiq kommer dela all teknik med ID-bilarna. Bilen mäter 4,1 meter vilket är litet och avtäcks nästa år 2025. Förhoppningsvis är innerutrymmena goda, något som idag alltid är paradgren för tjecken.

Innan Epiq lanseras dock Elroq, eldriven ersättare till… ja, kan du gissa? Just det, Skoda Karoq.

Där fick de till det.

Följ ämnen i artikeln