En miljöbil för Batman

Publicerad 2012-09-12

Konceptbilen Peugeot Onyx visas i Paris

Peugeot har en vana att visa djärva konceptbilar. På Parissalongen är det dags igen. Onyx är en högteknologisk superbil med kolfiberstruktur, hybridteknik och mittmonterad V8 turbodiesel.

Konceptbilen från Peugeot, ritad av den norske designern Per Ivar Selvaag, har en vass karossform. Skärmar och dörrar är tillverkade för hand av koppar. Metallen är polerad spegelblank men är obehandlad och kommer med tiden att få en naturlig patina. Övriga karossdelar är av mattlackerad kolfiber.

Flera Peugeottypiska designelement känns igen bland annat från RCZ, till exempel bakljusen med “tre klor”, ”dubbelbubbel”-taket och takbågarna av aluminium. Både taket och rutorna är gjorda av plexiglas, en slags plast som är både lättare och reptåligare än glas. Luftmotståndskoefficienten är låga 0,30.
 

Mycket kolfiber

Bilens grundstruktur är gjord av kolfiber, väger bara 100 kg och består av endast tolv delar. Motorn är en Hybrid4-konstruktion bestående av dels en 3,7-liters V8 HDi dieselmotor som levererar 600 hästkrafter till bakhjulen via en sexväxlad sekventiell låda, dels en elektrisk motor som tar vara på den kinetiska energin vid inbromsningar och omvandlar den till 80 extra hästkrafter.

Onyx är 465 centimeter lång, 220 bred, 113 centimeter hög och 1 100 kilo lätt. Vikt/effektförhållandet är två kg per hästkraft. Chassit är uppbyggt som på en Formel 1-bil med dubbla triangellänkar och centralt monterade fjädrar och stötdämpare. De specialutvecklade däcken, 275/30 fram och 345/30 bak, kommer från Michelin och sitter på 20 tum höga fälgar.

Dörrarna har en mekanism där det yttre kopparskalet separeras från dörrens ram vid öppning. Interiören är klädd i filt som komprimerats och sträckts så att den täcker hela cockpiten utan sömmar eller skarvar. Passagerarutrymmet är uppbyggt av kolfiber och bildar tillsammans med filtinklädnaden en enhet som normalt uppnås av separata komponenter: ljudisolering, golv, tak och de skålade sätena.

Miljötänk och kristall

De ytor som utgör sittdynor och ryggstöd etc är polstrade under filtklädseln, som är gjord av återvinningsbar ull. Instrumentpanelen är konstruerad av ”Newspaper Wood”, alltså ett träliknande material gjort av återvunnet tidningspapper. På mittkonsolen finns en bränslemätare av munblåst glaskristall.

Följ ämnen i artikeln