Bil-detaljen krackelerar – många tvättar helt fel

Expertens bästa tips när du ska tvätta bilen

Publicerad 2024-04-18

Att tvätta bilen är väl ingen konst!

Men det finns misstag man vill undvika enligt experten. Att applicera kallavfettning på fel ställen kan göra att plastdetaljer krackelerar.

– Absolut inte på lampor, gummilister eller glasrutor, säger Erik Rydheimer på Glimra Biltvätt.

  • Fastnålat inlägg

    Chatta om biltvätt här

    18 april 13.32
    Johan Edling, Aftonbladet

    Vilka är dina bästa tips när du tvättar bilen? Dela med dig här!

  • 18 april13.39

    Brukar bara använda vatten och diskmedel.

    Bill

Erik Rydheimer är allmän biltvättnörd, men främst operativchef på Glimra Biltvätt som driver gör-det-själv-automater över hela landet.

Enligt han är det tre saker som gör en bil ren.

Det första är att låta kemikalierna verkligen verka.

Det finns vissa moment som kan skada bilen i stället för att rädda den när du tvättar.

Det andra är mekanisk beröring. Det kan jämföras med att borsta tänderna, Om du bara lägger tandkrämen i munnen så smakar det möjligen gott, men de lär inte bli rena.

– Syftet med tvätten kan ju däremot vara lite olika, säger Erik Rydheimer och menar att ibland räcker det med att spola av sin bil snabbt, till exempel vid pollensäsongen.

Erik Rydheimer är operativchef på Glimra Biltvätt.

Kanske behöver också bara spola av bilen för att dess säkerhetsfunktioner ska fungera korrekt.

Det tredje är att jobba i sektioner. Det kan vara att börja med avfettning, spola av den och gå vidare med schampo.

Det finns två typer av avfettning, alkalisk avfettning och kallavfettning.

Kallavfettning används främst vintertid, och där ska man se upp.

– Det är enligt mitt tycke inte alls nödvändigt att dränka hela bilen i det, det är inte bra för någon. Du bränner massa pengar i onödan och det är en oljeprodukt som vi ska försöka minska användandet av.

Samtidigt säger Erik Rydheimer att ibland är den nödvändig, fläckar av till exempel dieselspill, asfalt och olja kräver kallavfettning för att de ska försvinna, men det räcker med applicera kallavfettning två-tre gånger per säsong. Kanske efter vintersäsongen och då endast på nedre delen av bilen.

Det finns ställen där man ska vara försiktig att applicera den.

– Absolut inte på lampor, gummilister eller glasrutor, säger Erik Rydheimer.

Gummilister torkar ut

Stark kallavfettning kan göra att plast blir mjölkgrå och i värsta fall krackelerar. Gummilister torkar även ut, särskilt om man applicerar kallavfettningen i solen.

– När det är varmt ute så blir lacken ännu varmare, och även plastdetaljer, så det kan få en inbrännande effekt.

Så länge du inte trilskas med en oljefläck som inte går bort, rekommenderar Erik alkalisk avfettning, den är tillräckligt bra.

När det kommer till tvättsvamp är det allra viktigast att den är helt ren.

– Är man supernoga så byter man svamp efter varje gång.

Erik själv använder borstarna på gör-det-själv-stationerna som är gjorda för att släppa sin smuts.

Men oavsett om svampen är helt ny, måste man tänka på vad man använder den på.

– Börja inte med svamp på en smutsig bil, skölj av bilen ordentligt. Spola, spola, spola.

”Mikrofiberduk suger upp vattnet bättre”

Sitter det sten och grus kvar på lacken är det lätt hänt att man repar bilen.

Till fälgarna finns speciella borstar att köpa, men en vanlig mjuk borste går i princip lika bra.

På gör-det-själv-stationerna finns osmosvatten, vatten där kalk och mineraler är bortplockade, vilket gör att de vita fläckar som kan bildas minimeras när bilen självtorkar. Är man noga så torkar man av karossen med en stor mikrofiberduk.

– Sämskskinn går också bra, men det skulle jag säga är den äldre skolan. Mikrofiberduk suger upp vattnet mycket bättre.

Gällande hinkar finns speciella sådana ämnad för biltvätt, med smutsavskiljare i botten. Finsmakarna använder två, så att en alltid innehåller färskvatten utan smuts.

Avslutningsvis uppmanar Erik att tvätta bilen ofta, då sitter inte smutsen lika hårt och du behöver inte anstränga dig lika mycket.

– Då får du en helt annan tvättupplevelse, då blir det inte så jobbbigt.

Du talar ju ändå i egen sak, du driver ju en tvättfirma.

– 100 procent! Men det hade jag sagt i alla fall, särskilt nu på våren med all salt. Vill du underhålla din bil – undvika rost – åk in och tvätta ibland. Tycker du inte det är kul? Ja, men gör en slarvig tvätt då.

Följ ämnen i artikeln