Alfas stadsjeep drar in på alla fyra

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-08-11

Nya Crosswagon är både fräck och bränslesnål

Vanliga 156 Sportwagon är låg, nya Crosswagon Q4 är hög. Närmare bestämt med 6,5 centimeter högre markfrigång vilket ger Alfas första bidrag till stadsjeepvärlden ett särpräglat, tufft utseende.

Inget plasttrim

Till skillnad från Volvos XC70 har Crosswagon Q4 inte en massa plasttrim, bara svartmålade detaljer nertill, större luftintag i fronten och fräcka takrelingar, Fyrhjulsdriften är permanent, i grundläget skickar motorn 58 procent av kraften till bakhjulen och 42 procent till framhjulen. Slirar fram- eller bakhjulen fördelas kraften om med elektronisk hjälp i fyra lägen.

Systemet fungerar utmärkt, bilen håller spår fint och känns till grundkaraktären bakhjulsdriven, närmast neutral i balansen.

Bra bränsleekonomi

Motormässigt finns Crosswagon Q4 bara med 1,9-liters JTD-diseln (utan partikelfilter) på 150 hästar och den grundstarka motorn passar bra för biltypen - samt ger god bränsleekonomi. Det är samma motor som i Saab 9-3.

En bra dragbil, med tuff och sportig image är nya Alfa Romeo Crosswagon Q4 som börjar säljas i Sverige vintern 2004.

Alfa Romeo Crosswagon Q4

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln