Mjukis-Lotusen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-17

En bil för touring i Europa

Som en blixt från ingenstans dök den bara upp i bilvärlden, Lotus Europa S.

Redan nästa sommar kommer denna vackert skulpterade sportvagn att förgylla vår tillvaro, om man får tro Lotus.

De senaste åren har vi förnöjts av små, pigga och lättviktiga sportbilar och nya Europa utgör inget undantag på den punkten.

Men medan Lotus Elise och Exige varit enkla, påtagligt påvert utrustade sportvagnar tänkta för körning även på racerbanorna är nya Lotus Europa S en helt annan personlighet.

Europa S är en mjukare, mer komfortinriktad sportbil. Försedd med tjocka mattor på golvet, läderklädsel och vad som i övrigt förväntas av en lyxorienterad sportvagn.

Men prestanda vägrar Lotus att pruta på. Lotus Europa S kommer därför att göra 0–100 km/t på 5,5 sekunder, den håller alltså jämna steg med Ferrari och Porsche.

Vi kan också förvänta oss en kvickfotad bil, vikten på nya Lotus Europa S blir bara 995 kilo. Och Europa S får också ett bagagerum värt namnet.

Själva placerar Lotus sin nya bil i facket GT-bilar – en frän konkurrent till nyligen lanserade Porsche Cayman.

Europa S är en bil för touring i Europa, alltså.

Och en bil att drömma sig bort i.

Till spännande, kurvrika och vackra vägar.

Lotus Europa S

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln