VW: ”Vi tar ytterst seriöst på det här”

Uppdaterad 2015-05-12 | Publicerad 2015-05-11

Förra veckan riktade Motormännen tuff kritik mot Volkswagen för trasiga kamkedjor.

Nu svarar biljätten – och uppmanar kunderna att höra av sig.

– Vi tar ytterst seriöst på det här och är medvetna om att det funnits frågor kring kamkedjor, svarar Volkswagen Group Sveriges servicechef Magnus Videquist.

I ett skarpt uttalande riktade Motormännen hård kritik mot Volkswagen och deras hantering av bristande kamkedjor i bilmodeller utrustade med 1,2- och 1,4-liters bensinmotor.

– Volkswagen visar tydligt att de inte har samma kundfokus som många andra bilföretag, skrev Motormännen då och menade att biljätten inte tar ansvar för bristande kvalitet.

”Är medvetna om att det funnits frågor”

Nu svarar Volkswagen Group Sveriges servicechef Magnus Videquist på kritiken – och uppmanar kunderna att höra av sig.

– Vi tar ytterst seriöst på det här och är medvetna om att det funnits frågor kring kamkedjor relaterade till framförallt 1,4 TSI-motorer i några av våra modeller från Volkswagen, Audi och Skoda. Samtidigt anser vi att vi har en tydlig hantering av frågorna. Men har vi missat och det finns fall där kunder inte fått den hjälp de borde ha fått ska vi givetvis gå till botten med det. Vår främsta ambition är nöjda kunder, det är något som vår organisations framgång är helt beroende av.

VW: ”Hör av er”

Volkswagen menar att de har en generös inställning i de här frågorna, och att de tagit kostnadsmässigt ansvar om en kund fått kamkedjeproblem även efter att garantitiden passerat, såvida man kan påvisa att bilen servats på fackmannamässigt sätt och inom rätt tid.

– Det är en bedömning som görs hos våra auktoriserade verkstäder, säger Magnus Videquist som uppmanar uppmanar bilägare som drabbats eller är oroliga att höra av sig.

– Vi är som sagt medvetna om att det finns kunder som har frågor kring det här. Har man det är det vår rekommendation att man kontaktar närmaste auktoriserade Volkswagen-verkstad. Man är också välkommen att kontakta vår kundservice, säger Magnus Videquist.

– Vi lovar att vi kommer att ta varje fråga mycket seriöst och med målsättningen att kunna ge snabba svar. För oss finns inget annat mål än att ha nöjda kunder och vi gör vårt yttersta för att nå det målet.

Följ ämnen i artikeln