Här känner du draget!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-18

Håll hårt i ratten – det finns ingen snabbare framhjulsdriven bil

Ta en italiensk småbil och skohorna ner en 250 hästars V6-motor i pannrummet.

Glöm sedan inte att sätta på säkerhetsbältet.

Det kan behövas.

Det finns ingen snabbare framhjulsdriven bil på marknaden än Alfa 147 GTA.

Och det är få bilar där föraren belönas så mycket genom att varva ur på varje växel som i nya 147 GTA!

Och vilken sång V6-motorn levererar. Pavarotti kan slänga sig i väggen. Mustigt mullrande och ständigt närvarande med blixtrande respons.

Tonen är ändå mjuk och komfortabel. Tur är väl det eftersom motorn hela tiden hörs i bakgrunden på motorväg.

Accelerationen är hisnande. Det kittlar i magen. Efter drygt sex sekunder kör vi i svensk motorvägsfart.

Nya 147 GTA driver på framhjulen. Med alla de 250 hästarna. Kombinationen framhjulsdrift och mycket kraft brukar inte fungera särskilt bra. Ni som har en stor hanhund vet hur det känns när han drar åt olika håll och morrar åt andra hanhundar.

Precis så gör 147 GTA.

Det går alltså inte att köra på fullgas med en hand på rodret. Ratten drar åt olika håll hela tiden, speciellt på ojämnt underlag.

Men trots en gravt framtung viktfördelning (65/35) är inte 147 GTA speciellt understyrd.

Det går trots detta riktigt bra att kasta runt bilen i skojiga kurvor. Det standardmonterade och ej urkopplingsbara (!) antisladdsystemet tillåter en ganska bred åkstil.

Snabb, rapp styrning

På vinterväg är det riktigt kul att försöka hitta ett lagom uppställ innan antisladdet mjukt och harmoniskt "motar bort handen från kakburken".

Detta är kanske det bäst kalibrerade "anti-system" vi kört.

Nya 147 GTA har snabb, rapp styrning. Fattas bara annat när det går så lite som 1,75 rattvarv mellan fulla styrutslag.

Styrningens servoverkan tar dock tyvärr bort sista udden av krispighet i styrkänslan.

Körställningen är lite latinsk och stolarna, som är unika för GTA, är sköna att sitta i.

De är dessutom rejäla i storleken och håller föraren på plats på ett bra sätt.

Fjädringen är hårt satt, men inte tokhårt. 147 GTA har faktiskt hygglig fjädringskomfort och på dålig väg är det bara positivt med lite mjukare fjädring som följer underlaget bättre och ger mer grepp.

Tätstegad låda

Den sexväxlade lådan är tätstegad och det finns alltid en växel som är rätt för stunden.

Men växellådan är tyvärr trögjobbad och spaken sitter väldigt lågt.

Med läderklädsel, regnsensor, xenonstrålkastare, larm, stora ljudpaketet med CD-växlare och kanske till och med 18-tumsfälgar stannar priset på 368 400 kronor.

För en Alfa 147.

Kvalitetskänslan är lite si och så, vissa reglage har väl mycket gjutskägg och passningen i panelen är långt ifrån hundra.

Men en Alfa 147 GTA kan aldrig bli en helt förnuftig bil.

I delgrenen "karisma" vinner den dock lätt.

Och jämfört med en Porsche kostar den ju bara hälften.

Provkört.

Fredrik Pettersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln