Hypnotisk hybrid visar vägen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-24

Aftonbladet Bil var med på exklusiv provkörning av Citroens nya diesel/el-hybrid

Franska Citroëns nya konceptbil Hypnos med diesel/el-hybrid-teknik blev uppmärksammad på bilsalongen i Paris i höstas.

Just nu pågår provkörningar med bilen. Aftonbladets Martin Ström var med på en exklusiv provtur på en insynsskyddad testbana utanför Paris.

Men han blev inte speciellt förtrollad.

Färggrann interiör, dörrar som öppnar sig mot varandra och uppseendeväckande formgivning är nog det som vid första anblick fångar uppmärksamheten.

– Interiören är festligt avskalad och futuristisk. Ergonomin är förvånansvärt bra för att vara en konceptbil. Instrumenteringen är klart unik. En prismadisplay visar hur fort man kör. Går mätaren ner mot blått tyder det på att bara elmotorn är i drift, säger Martin Ström.

Designen är i sig klart annorlunda. Men det är under huven som det verkligen intressanta finns i Hypnos.

Diesel och elmotor

Drivpaketet består av en tvåliters dieselmotor på 200 hästar med 420 Nm i vridmoment och en elmotor på 50 hästar med 50 Nm. Hela el-paketet väger tillsammans med batteriet ca 100 kilo och är placerat under bagagerumsgolvet. Totalt ger motorerna bilen en prestanda på 9,4 sekunder från 0 till 100 km/t och törsten uppges till 0,45 liter/mil.

– Vi har kört bilen på bana. Till skillnad från många utställningsbilar som bara kan köras i 20-30 km/t har vi fått gasa på ordentligt med denna. Och visst är det en ofärdig bil, lite bullrig traktor över det hela.

Fyrhjulsdrift

Hypnos har fyrhjulsdrift och har också utrustats med start/stopp-funktion som stänger av av dieselmotorn vid trafikljus. Upp till 50 k/tim drivs bakhjulen på el och sedan tar dieselmotorn över alla fyra hjulen. Växlingen sköts av automatlådan av ESG-typ. CO2-utsläppen uppges hamna 120g/km.

Max 3 kilometer kan bilen gå på batteriet, som laddas när bilen bromsas eller när man släpper gasen, sen är det tomt och behöver laddas.

– Citroën hävdar att tre kilometers räckvidd på batteridrift räcker, med det kör man genom stora delar av Paris. Men jag är nog lite skeptiskt till det, säger Martin Ström.

Hög förbrukning

Något som också förvånar Martin Ström är förbrukingen på 0,45 liter/mil.

– Den är för hög för att vara en sensation. Det kan bero på den stora dieseln. Men förbrukningen borde gå att få ner, säger han.

Vill vara först

Enligt Ström har andra motoralternativ hunnit bli snålare till den dagen då diesel/el-hybriden kommer i produktion.

Men snål eller ej, Citroën vill vara först med diesel/el-hybridtekniken och har därför inte satsat på plug in-modell. Hypnos lär inte komma i produktion men däremot kommer teknik från den att dyka upp i kommande bilar i den övre prisklassen. Bland annat hamnar motorn i DS5-serien under 2011.

Citroën uppger att framtidens diesel/el-hybrider inte blir dyrare att tillverka än bensin/el-hybriderna. Uttalandet i sig är lite intressant då man i första hand väljer dyrare modeller för den nya hybridmotorn.

Följ ämnen i artikeln