Koenigsegg: Våra bilar krossar konkurrenterna

Uppdaterad 2018-07-16 | Publicerad 2015-11-25

Glöm Ferrari, Porsche och McLaren.

När det kommer till prestanda finns det bara en kung – och den kommer från Ängelholm.

Det skriver Koenigsegg på sin sajt och visar siffror som fullkomligt krossar konkurrenterna.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

De har kallats den ”heliga treenigheten”.

Superbilarna Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder och McLaren P1.

Men det finns en outsider, som när det kommer till prestanda fullkomligt mosar ovan nämnda trio. Svenska Koenigsegg.

Nu har tillverkaren på sin sajt försäkrat alla sina kunder att de inte behöver bli utskämda, vare sig det kommer till dragrace eller på banan.

Siffrorna talar tydligt språk

Koenigsegg skriver att de inte berörs nämnvärt av att deras bilar inte omnämns som en del i den heliga treenigheten (heliga kvartetten borde det bli i sådant fall). I varje fall inte så länge deras kunder inte störs av det.

Men varför tar de då ens upp ”superbilskriget”. Jo, för att kund ville ha försäkran att hans Agera RS ”skulle vara konkurrenskraftig”.

Den svenska tillverkaren påpekar att den snabbaste bilen 0-300 km/h av trion LaFerrari, P1 och 918 Spyder är italienaren som gör resan på 15 sekunder blankt.

Koenigsegg Agera R (alltså inte RS) gör motsvarande acceleration på 14,53 sekunder. Man nämner även att modellen One:1 har det hela avklarat på världsrekordtiden 11,922 sekunder – och att RS:en (som man inte testat än) borde ligga någonstans mitt emellan.

Som grädde på moset säger även Koenigsegg att den nya super-hybriden ”Regera” förväntas göra 0-400 km/h på under 20 sekunder.

Inte bara snabba på rakan

Men allt är inte bara topphastighet och acceleration. Koenigsegg är noga med att förtydliga att deras bilar är riktiga racerbilar med banprestanda. Sedan en tid tillbaka har de åkt världen över med sin One:1 och ”testkört” olika kända banor. Resultatet hittills har varit idel rekord.

”Med upp till 2G i lateralt grepp, tror vi inte att vi kommer förlora nått i kurvorna heller. Våra varvrekord på Suzuka och Spa stöder detta, men vi vet att alla väntar på att vi ska ta Nürburgring – vilket vi definitivt kommer att göra så fort restriktionerna lyfts 2016”, skriver Koenigsegg.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln