Lågprisfest i Sydamerika!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-01

Snart kommer billighetsbilarna till Sverige

Snart kör lågprisbilarna in i Sverige. Rumänska Dacia är redan här, och runt hörnet lurar ett helt gäng billiga bilar. Vi har testat VW Gol och äventyrsversionen av Fiat Palio.

Är de bra? Dåliga? Eller rent av farliga? Dacia Logan byggs i Rumänien sedan flera år och säljs i Sverige sedan ett år tillbaka. En gammaldags konstruktion som för tankarna till 1980-talet.

Först skulle den inte säljas i Västeuropa överhuvud taget, sedan började den säljas i ”mindre nogräknade” västländer i Sydeuropa, och en vacker dag fanns den plötsligt i en bilhall när dig. Så kan det gå när ekonomin får styra.

Dacia ägs av Renault som skryter med toppbetyg i Euro Ncap. Men Dacia-bilarnas krocksäkerhet är inget att vara stolt över.

Skiljer sig mycket

Vi har testat två lågprisbilar från två av Europas största tillverkare. VW Gol som byggs i Brasilien och som är Sydamerikas bästsäljare år efter år, och Fiat Palio som är konstruerad för tredje världen och som byggs i fabriker i Polen och i u-länderna.

I fabriken i Cordoba, Argentina, byggs förutom de ”vanliga” versionerna av Palio, 3- och 5-dörrars, kombi och pickupen Strada, även en höjd äventyrsbil med det självklara namnet Adventure.

Vad är det som VW Lupo har men inte Gol? Och vad har Panda som Palio sankar?

Tittar man noga så skiljer det från första till sista skruv. Krocksäkerheten är lägre, materialen billigare, komforten är sämre.

Men är det så farligt? Kanske inte.

Kina är på väg

Renault har öppnat importdörren på glänt med sina Dacia-bilar. Kineserna är på väg, det vet vi, även om det tar några år än. Indiska Tata pratar om att exportera sin Nano till Europa, bilen som i sitt enklaste utförande kostar 20 000 kronor i Indien.

Att de etablerade tillverkarna då skulle tveka att ta in sina egna lågprisbilar är inte sannolikt.

Följ ämnen i artikeln