Skoj, men är det en hoj?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-29

Can-Am Spyder plockar det bästa från två världar

Visst är Can-Am Spyder annorlunda och vetskapen att en motor från en Aprilia RSV driver skapelsen gör inte spänningen mindre.

Den är inte hopplockad i ett garage någonstans, utan tillverkas på riktigt av det kanadensiska företaget BRP. I sortimentet finns även Ski-Doo, Sea-Doo och Evinrude Johnson. Och det märks. Spyder påminner ju inte så lite om en snöskoter ... Nu kommer Can-Am Spyder till Europa för 20 000 euro.

Vem ska ha den? I Sverige är det främst bilförare med längtan efter spänning. eftersom den körs med B-kort.

Motorcyklister som kundkategori

är högst osäker. Provkörningen ägde rum i långa turistbilköer i Österrike, köer som man med en hoj dragit förbi. Att Spyder har ett hjul mindre än en bil hjälper inte heller eftersom den är mer eller mindre lika bred.

Lika snabb som en motorcykel är den inte heller och alltså stannar man kvar i kön. Accelerationen på 4,5 sekunder från noll till hundra är intressant för bilförare, men ...

Utrustad med antisladd

Sett från bilsidan, ser konceptet lite intressantare ut och vi hittar till och med ett sofistikerat chassiprogram, ESP. Trehjulingar är ju lite lynniga, så det behövs, men tar bort lite av det roliga.

Motorn är strypt till 106 hästar men har mer vrid för att ta hand om de 316 kilona torrvikt.

Det är en kul maskin och behandlar man den som en bil är den kvick och kul. Den har roliga tekniska detaljer och ett halvbra bagageutrymme framtill, är välbyggd och har en stor fabrik bakom sig. Intressant är den för hojentusiaster som inte vågar köra hoj.

Tre är mer än fyra, men mindre än två och bry er inte om vad matteläraren sa.

Kevin Ash

Följ ämnen i artikeln