Rå hoj med polerat yttre

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-12

690 Supermoto är årets stora nyhet från KTM, som återigen sticker ut hakan rejält, nu i dubbel bemärkelse. Motorn är den starkaste av sitt slag och den extrema designen lämnar ingen oberörd.

LC4 är namnet på den helt nya motorn, som enligt uppgift har ytterst lite gemensamt med sin namne och föregångare. En motor som är älskad för sin potens men häcklad för sin råa gång och sina elakartade vibrationer. Vibrationerna ska nu vara kraftigt reducerade med hjälp av en centralt monterad balansaxel.

Imponerande effekt

Toppeffekten är imponerande; närmare 64 hästar gör 690 Supermoto till den starkaste encylindriga motorcykeln på marknaden, i varje fall om vi håller oss till Euro 3-homologiserade motorer. Även längre ned i registret ska det finnas betydligt mer kraft än tidigare. Allt detta trots att motorn endast växt från 625 till 653,7 kubik.

Som pricken över i har 690 begåvats med sexväxlad låda, mot tidigare fem, och slirkoppling. Den senare ska minimera bakhjulsstuds och underlätta feta motardsladdar. Slirfunktionen har även fört med sig att det krävs en tredjedel mindre handkraft för att hantera kopplingen.

Robust men lätt

Fackverksramen av stål är en helt ny konstruktion. Både den avtagbara bakramen och svingen är av aluminium. Den innovativa konstruktionen, med urgröpta sidor och fackverksliknande förstärkningar, ska kombinera maximal vridstyvhet med minimal vikt.

Det tar tid innan mina handlingar får fullt gensvar hos maskineriet. Fenomenet, som exempelvis inte återfinns på KTM:s mindre racehojar, har förmodligen med det tyngre svänghjulet att göra. Detta ger dock även en lugnare, jämnare och mer civiliserad motorgång som är önskad på en landsvägshoj.

Ryckig gång

Stånkor har i grunden en ryckig och opolerad gång, denna förstärks tyvärr av den nyutvecklade insprutningen som ersatt förgasaren. Funktionen är okänslig ger lätt ryck vid av- och påslag. Detta gör det svårt att hitta harmonin vid kurvtagning. Särskilt när man inte kör aggressivt. Lådan är lättarbetad och fungerar bra vid normal körning men under hård acceleration, med höga varv, kan det stundtals vara svårt att få i nästa växel.

Priset kan mycket väl bli akilleshälen. Den snarlika, men tamare konkurrenten Yamaha XT660X kostar nästan 20 000 kronor mindre. Dessutom har den stentuffa konkurrensen lett till att det idag finns en mängd prisvärda och kompetenta nakna hojar på marknaden. Det lär bli en hård fajt om köparna!

KTM 690 SUPERMOTO

MC-nytt

Följ ämnen i artikeln