Trafikverket är ett hot mot liv och egendom

SD: Våra vintervägar är under all kritik – trots 11 000 anställda

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-02-19

Trafikverket hävdar att klimatförändringar och extremväder gör att de inte kan hålla rimlig standard på vägarna. Det är inget annat än bortförklaringar av en myndighet som inte har kompetens nog att utföra det uppdrag de är satta att utföra, skriver Thomas Morell, SD.

DEBATT. Att underhållet av våra vintervägar är under all kritik är det nog ingen som missat. Glashala och dåligt plogade vägar har verkligen hamnat i fokus sedan händelsen på E22. Det spelar ingen roll i vilken del av landet som trafikanterna framför sina fordon – det är lika illa överallt. Lägg därtill potthål i snart alla våra asfalterade vägar.

Trafikverket, den myndighet som ytterst ansvarar för vägarna och dess underhåll, hävdar alltid att det är extremväder så fort det snöar det minsta och blir minusgrader. Vi kan konstatera att varken järnvägen eller vägtrafiken numera fungerar på ett tillfredsställande sätt i Sverige.

 

Nu larmar även räddningstjänsten om svårigheter att nå nödställda som är i behov av hjälp. I ett inslag i P4 Värmland berättar räddningsledaren om glashala och trasiga vägar där räddningstjänsten har svårt att nå hjälpbehövande fort nog.

Trafikverkets standardsvar är att räddningstjänsten, precis som alla trafikanter, måste anpassa farten till rådande underlag. Så är det naturligtvis men problemet är att Trafikverkets sätt att underhålla vägnätet skapar en näst intill perfekt skridskobana och det får till konsekvens att så viktiga samhällsfunktioner som polis, ambulans och räddningstjänst har svårt att nå nödställda i tid.

Då ska vi inte tala om alla potthål och trasiga vägar. Trafikverkets oförmåga att hålla en rimlig standard på vägnätet utgör därför ett hot mot både liv och egendom, bokstavligt talat.

 

Trafikverket hävdar, senast på sin dragning för riksdagens trafikutskott, att klimatförändringar och extremväder gör att de inte kan hålla rimlig standard på vägarna. Det är inget annat än bortförklaringar av en myndighet som inte har kompetens nog att utföra det uppdrag de är satta att utföra.

I slutet av december fick vi ta del av Riksrevisionens rapport med rubriken ”Nationell plan för transportinfrastrukturen – lovar mer än den kan hålla”. Det är en förödande kritik av den föregående Socialdemokratiska regeringens infrastrukturpolitik.

På punkt efter punkt gör Riksrevisionen ned Socialdemokraternas agerande. Vi är inte förvånade.

 

Det Socialdemokraterna ägnat sig åt under sina regeringsår är att inteckna det framtida ekonomiska utrymmet flera mandatperioder efter planperiodens slut 2033. De har inte säkerställt kostnadskontroll av genomförda och planerade åtgärder.

Inte heller har de säkerställt sambandet mellan samhällsekonomisk effektivitet och vilka åtgärder som blev valda.

Allt som allt så bedömer Riksrevisionen att den nationella planen 2022–2033 är samhällsekonomisk olönsam i sin helhet.

 

Vi vill vara tydlig inför förhandlingarna med den regering som Sverigedemokraterna stödjer – detta får under inga omständigheter fortsätta.

Skattebetalarnas pengar ska gå till mer och bättre väg samt järnväg i hela landet, inte fler tjänstemän på Trafikverket som i dag är snart 11 000 anställda, varav inte en enda av dessa bygger eller underhåller en meter väg eller järnväg.

Vi behöver en ny infrastrukturpolitik och en ny ledning för Trafikverket. Sverigedemokraterna vill få till en utredning som snarast ser över Trafikverkets organisation i syfte att genomföra genomgripande förändringar, så här kan det inte tillåtas fortsätta – liv står på spel.


Thomas Morell, vice ordförande trafikutskottet, riksdagsledamot (SD)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.