Nej, det finns ingen ”omvänd rasism”

Replik från Rashid Musa om fördomar bland bland invandrargrupper

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-10-20

Jag vet inte hur länge sedan Elaine Eksvärd besökte förorten – men Hamid Zafar är inte representativ för dem som bor där, skriver Rashid Musa.

REPLIK. Retorikexperten Elaine Eksvärd skriver om det hon kallar för rasismen bland invandrargrupper. Hon menar att i kölvattnet av Hamid Zafars hatiska inlägg är det lätt att stirra sig blint på rasismen som kommer ifrån vita svenskar men att man ofta bortser från ”rasismen som frodas i förorten.” Till sin hjälp använder hon sig utav, inte empirisk forskning, utan anekdoter som hon har sett eller fått återberättat.  

Men all seriös forskning och litteratur om institutionell rasism har diskvalificerat teorin om ”omvänd rasism”. Alltså idén om att underordnade samhällsgrupper skulle ha makten att kunna diskriminera och bestämma över människors livsvillkor i ett samhälle.

Trots att denna mytbildning inte har någon grund i dag, används den flitigt av allt ifrån Tea Party-rörelsen i USA till SD och andra högerextrema grupper i Sverige. Rasism är därför inte ett ”tycke” utan en ideologi där det krävs att man har reell makt för att kunna utöva den.  

Nu vet jag inte hur länge sedan Eksvärd besökte förorten men Hamid Zafar är inte representativ för dem som bor i Sveriges förorter. Bara för att han sprider hatiska budskap anonymt på Flashback innebär det inte att dessa idéer är överrepresenterade bland människor som bor i förorten.

Man kan inte kollektivt bestraffa stadsdelar med hundratusentals invånare bara för att en person har skrivit hat och hot på nätet. Faktumet är att orsaken till hans framgångar var på grund av hans negativa inställning till stigmatiserade grupper i förorten. Men då blev han aldrig av med några uppdrag utan han belönades i stället med priser.  

Visserligen är ingen immun mot att bära på fördomar. Det är självklart att icke-svarta som rasifieras också kan säga rasistiska saker.

Dock är det viktigt att kunna skilja på individer och strukturer. En individ som rasifieras må tycka saker om svarta men det påverkar knappast vår vardag i samma utsträckning som när vi systematiskt utesluts från bland annat arbetsmarknaden. Dessutom har dessa personer bara anammat en västerländsk kunskapsproduktion som bland annat bygger på 400 år av kolonialism och transatlantisk slavhandel.

En kultur som sedan barnsben lärt oss vilka hierarkier vi ska förhålla oss till.  


Rashid Musa, debattör och föreläsare


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln