Bingo för vården när vi sänkte bensinpriset

SD-politiker: Vårt parti har uppfyllt vallöftet – trots alla hån

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-01-09

Tack vare SD kan vanligt folk tanka avsevärt mycket billigare – och fler skattekronor kan användas i vården i stället för att hamna i bränslebolagens fickor, skriver sju av partiets regiontoppar.

DEBATT. I valrörelsen gick Sverigedemokraterna till val på att sänka drivmedelspriserna kraftigt för vanligt folk. Det pratades om 10 kronor per liter diesel och 5 kronor per liter bensin.

Socialdemokraterna och de andra vänsterpartierna klagade såklart i kör och sa att det var omöjligt och rent valfläsk. Även Preem som är den enskilt största tillverkaren av HVO (det fossilfria bränsle som är inblandat i diesel) klagade med sina egna intressen i åtanke och sa att det troligen inte skulle göra många öre på prislappen.

 

Men så slog klockan 12, ett nytt år och redan efter en halvtimme kom rapporterna om kraftigt sänkta bränslepriser, sänkt reduktionsplikt och skatt på bensin gav tydliga effekter.

Cirkel K:s uppdaterade riktpriser priser visade att dieseln gick ner hisnande 4,27 kronor per liter. Även bensinen gick ner med 1,15 kronor per liter.

Mest förvånande av allt var att HVO100, det bränslet som primärt används av kommuner och regioner runt om i landet, sänktes med 6,28 kronor per liter.

Det visar också på att det som politiker, media och intresseorganisationer säger sig vara omöjliga inte är det — allt som behövdes var att ta fram ett papper med lägre siffror än tidigare och rösta om det.

 

Det kanske inte låter som några 10 kronor samt 5 kronors sänkning per liter, men då ska man komma ihåg att med Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet vid makten så hade reduktionsplikten inte sänkts utan fortsatt den successiva ökningen enligt lagen.

Man hade inte heller under några omständigheter sänkt skatterna för drivmedel, inte med Miljöpartiet vid rodret. Med en annan regering hade vi förmodligen fått se dieselpriser på över 30 kronor per liter.

Värt att komma ihåg att vid regeringsskiftet den 17 oktober förra året kostade en liter bensin 21,59 kronor respektive en liter diesel 27,97 kronor per liter vid pump.

 

Nu lite mer än ett år senare är bensin 4,55 kronor och dieseln 10,33 kronor billigare per liter.

Därmed har Sverigedemokraternas vallöfte om 10 kr billigare vid pump uppfyllts trots alla skeptiker och allt hån som vi hörde under det första året.

 

När vi ser på HVO100, som kommuner och regioner primärt använder som en sköld i klimatdebatten, så innebär Sverigedemokraternas sänkning av reduktionsplikten ett överflöd av just HVO100 som blandas in i dieseln vid alla sveriges bränslestationer.

Det kraftiga överskottet gör att det blir billigare för regionerna och kommunerna att driva sina fordon, indirekt som en enorm skattesänkning för skattekolletiven lokalt. För bara sju av landets 21 regioner: Västra Götaland, Stockholm, Kalmar, Örebro, Dalarna, Jämtland-Härjedalen och Uppsala handlar det om besparingar på 570 miljoner kronor.

 

HVO:n är fortfarande 3 kronor dyrare per liter och det offentliga skulle kunna spara ännu mer om man slutade bruka bränslet helt, men det kommunala självstyret måste få råda, dåliga val måste få göras och ansvar för dåliga beslut måste få utkrävas av väljarna.

Även om Sverigedemokraterna lokalt drivit frågan om att sluta eller minska HVO-användningen.

 

Totalt sett handlar det om miljardbelopp för Sveriges regioner och kommuner i besparing, pengar som nu kan gå till välfärdens kärna. Det är väldigt välkommet i dessa ekonomiskt kärva tider.

Tack vare Sverigedemokraterna kan vanligt folk tanka avsevärt mycket billigare och fler skattekronor kan användas i vården, i stället för att hamna i bränslebolagens fickor.


Msciwoj Swigon, oppositionsregionråd, Region Stockholm (SD)
Håkan Lösnitz, gruppledare och regionråd, Västra Götalandsregionen (SD)
Jonathan Othén, regionråd, Region Uppsala (SD)
Martin Kirchberg, regionråd, Region Kalmar (SD)
Patrik Nyström, regionråd, Region Örebro (SD)
Kent Ekeroth, regionråd, Region Dalarna (SD)
Ronny Karlsson, gruppledare, Region Jämtland Härjedalen (SD)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen i artikeln