Ikea tar ansvar – vi är en del av lösningen

Replik om hållbarheten i möbelföretagets affärsmodell

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-04-17

Vi är inte perfekta, men Ikea vill vara en del av omställningen till ett mer hållbart samhälle. Medvetna om vårt klimatfotavtryck tar vi som globalt företag vårt ansvar. Replik från Johanna Nordell, hållbarhetschef.

REPLIK. Cecilia Solér, Hervé Corvellec och Herman Stål skriver att Ikea inte är ett hållbart företag – en åsikt vi vill kommentera.  

I sin artikel lyfter de viktiga hållbarhetsfrågor och vi delar deras engagemang. I vår globala hållbarhetsstrategi definierar vi klimatkrisen, den ohållbara konsumtionen och den ökande ojämlikheten som de största utmaningarna vår värld står inför.  

Samtidigt behöver vi alla en säng att sova i, ett bord att sitta vid och en spis för att laga mat.

Minskad onödig konsumtion, förlängd livslängd på produkter och second hand är viktiga områden som vi har förflyttat de senaste åren. Men det räcker inte.

Vi behöver integrera hållbarhet genom hela verksamheten – från design, råvara och produktion till transport och återanvändning – allt för att kunna ta fram produkter på ett hållbart sätt med bra kvalitet som kan leva länge.  

Ikea är en del av konsumtionssamhället och dess utmaningar, men även en del av lösningen. Medvetna om vårt klimatfotavtryck tar vi som globalt företag vårt ansvar.

Sedan basår 2016 har vi minskat vårt globala klimatfotavtryck med 13,6 procent i absoluta tal – samtidigt som vi vuxit med nya marknader, varuhus och en ökad försäljning på 24 procent. Det är ingen slump, utan resultatet av vår hållbarhetsstrategi med ambitiösa mål.  

Vi vill inte framstå som skrytsamma eller naiva. Samtidigt vill vi visa att går att bygga en ny hållbar ekonomi som är för alla. 

I 80 år har vi arbetat enligt visionen att skapa en bättre vardag för de många människorna. Det innebär heminredningslösningar som passar många – även de med tunnare plånböcker.

Våra produkter designas utifrån fem dimensioner; lågt pris är en, god form, funktion, kvalitet och hållbarhet de övriga. Vi tror inte att hållbara produkter behöver kosta mer, snarare tvärtom.

Bra produkter till ett lågt pris är nyckeln för att fler ska ha råd att leva mer hållbart. Det är då vi kan skapa förändring, på riktigt.  

Till år 2030 ska vi:

  • Drastiskt minska våra klimatutsläpp.
  • Designa alla produkter för ett cirkulärt liv, använda förnybara eller återvunna material och hjälpa våra kunder att förlänga livet på sina produkter genom att vårda, reparera och en dag sälja dem vidare. 
  • Vara rättvisa och jämlika. 

Vi har mycket kvar att göra, men är stolta över allt vi gör för att nå våra mål, till exempel:

  • Sedan 2009 investerat dryga 35 miljarder kronor i vind- och solenergi.
  • Den globala försäljningsverksamheten använder 74 procent förnybar el, medan siffran för den globala produktionen är 64 procent – siffror som ständigt ökar. Hela 24 marknader, däribland Sverige, använder 100 procent förnybar el.
  • 2015 gick vi över till led-lampor och energieffektiviteten i vårt lampsortiment har ökat med 76 procent och klimatfotavtrycket i kundernas användning minskat med 51 procent. Samtidigt som priset sänkts.
  • Sedan 2020 använder vi enbart FSC-certifierat eller återvunnet trä och ökar stadigt andelen förnybara och återvunna material i våra produkter.
  • Förra verksamhetsåret såldes mer än 30 miljoner produkter i cirkulärbutiker på 300 Ikeavaruhus.  

Vi är inte perfekta, men vi vill vara en del av omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vårt löfte är att fortsätta investera, satsa på innovation och söka nya samarbeten för att driva på utvecklingen, samt erbjuda våra kunder fler hållbara lösningar för hemmet.  

Fördelen med stora företag, är vår möjlighet att öka takten i klimatarbetet. Vi är övertygade om att vi tillsammans med politiken, organisationer, näringslivet och de många människorna kan lösa de problem vi står inför.

Sist vill jag bjuda in Cecilia, Hervé och Herman till oss på Ikea så ni kan få djupdyka i hur vi arbetar med hållbarhet.    


Johanna Nordell, hållbarhetschef på Ikea Sverige


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.