Se upp – den svenska A-traktorn är hotad

Debattören: Regeringen måste stå upp i EU för våra ungdomar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-03-01

Tyvärr har våra farhågor visat sig vara riktiga. EU-kommissionens förslag till nya regler är mycket oroväckande för A-traktorns framtid. Nu måste Sveriges regering agera, skriver Erik Bergkvist.

DEBATT. Den svenska A-traktorn är hotad. Redan i höstas kom oroväckande rapporter om att EU-kommissionen vill bli av med A-traktorn, men man lovade då att något förbud inte var aktuellt.

Tyvärr har våra farhågor visat sig vara riktiga. Kommissionens förslag till nya körkortsregler är mycket oroväckande för A-traktorns framtid. Nu måste Sverige agera.

EU-kommissionen vill att åldersgränsen för A-traktor höjs till 16 år och att så kallat B1-körkort ska krävas. Något sådant finns inte i dag i Sverige, utan ingår i det vanliga B-körkortet.

Vad detta kommer att innebära är fortfarande mycket oklart. Det är dock svårt att tolka detta på något annat sätt än att A-traktorn av någon anledning straffas och att de som behöver den allra mest kommer att missgynnas.

De höjda kraven för att få köra A-traktor saknar proportioner när samma regler inte verkar vara aktuella för andra jämförbara trafikslag, som till exempel mopedbil.

De stora förlorarna kommer framför allt att vara ungdomar i glesbygd och på mindre orter som får sämre förutsättningar att transportera sig – till en högre kostnad.

De saknar ofta andra alternativ för att kunna ta sig till skolan, delta i fritidsaktiviteter och besöka släkt och vänner utan att behöva förlita sig på föräldrar som skjutsar. För dem begränsas världen ifall förslaget blir verklighet.

I EU är det framför allt mopedbilslobbyn som tryckt på för hårdare krav för A-traktorer. EU-kommissionen verkar ha lyssnat allt för mycket. Tyvärr har det skett på bekostnad av logiken i förslaget.

EU-mopedbilar får utan problem köras av 15-åringar i 45 km i timmen i hela unionen. Samtidigt straffas de mer säkra A-traktorerna med höjd åldersgräns och mer omfattande krav.

Det har funnits brister i säkerhetsregleringen för A-traktorer i Sverige. Krav på bilbälte och vinterdäck borde ha varit självklarheter för länge sedan, men detta är på gång i Sverige och kräver inte EU-lagstiftning.

Åtgärdas de luckor som funnits i reglerna är de fordon som modifieras till A-traktorer säkra alternativ för 15-åringar att färdas i. Redan i dag är personskador med A-traktorer inblandade mindre vanliga än med mopedbilar i förhållande till de totala antalen fordon i trafik.

Vägen framåt är inte att straffa ut A-traktorn med så höga krav att den inte längre är värd att använda, utan snarare att se till att det anpassas till att passa in i dagens fordonsflora.

Höjs hastighetsgränsen till 45 km i timmen kan förarna bättre följa trafikrytmen,
vilket gör fordonet säkrare i trafiken. Dessutom skulle det minska den irritation som finns över att långsamtgående fordon ibland skapar flaskhalsar längs vägarna. Incitamenten till att trimma minskar.

För den cirkulära ekonomin finns stora fördelar med att det ofta är bilar som annars skulle ses som uttjänta som återanvänds som A-traktorer, i stället för att nya fordon, såsom mopedbilar, tillverkas.

Den nyttan minskar ifall A-traktorns körkortsprocedur sväller och blir dyrare för ett fordon som dessutom får användas under kortare tid.

Nu är det hög tid att agera. Den svenska regeringen och infrastrukturminister Andreas Carlson måste försvara A-traktorn och dess betydelse för Sverige och svenska ungdomar inför EU-kommissionen och övriga medlemsstater.

När frågan når Europaparlamentet kommer jag att vara aktiv i lagstiftningsarbetet för att värna A-traktorn som ett säkert och för många helt nödvändigt fordon som bäst regleras på hemmaplan. Detta förslag är bekymmersamt.

Möjligheterna för yngre i glesbygd att kunna röra sig och vara aktiva delar av samhället är viktiga att försvara.


Erik Bergkvist, Europaparlamentariker och ledamot i transportutskottet (S)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln