Uppsluppet20-årskalas

Barbro Westling ser Skånes dansteaters jubileumsföreställning

”Rikud” av Liat Dror och Nir Ben Gal.

Skånes dansteater firar tjugo år som stor och självständig institution och det är lite av hela Sveriges dansscen över jubileumsföreställningen i Malmö. Playground bjuder in vitt och brett med tre mycket skilda koreografier från 90- och 00-tal.

Alexander Ekmans genombrottsverk Flockwork från 2006 bejakar de många och estetiskt effektfulla infallen (senast gjorde han det på Oslooperan i stor skala i Svansjön). Långa bord på hjul, rörliga silhuettbilder, Magritte-landskap av hängande grå zinktunnor i luften, projicerade nakna kvinnoöverkroppar. Splittrat upplevelserik som en provkarta under 35 minuter, samtidigt koreografiskt övertygande som tema med den drillade gruppen som obehagligt exakt och i komisk flock följer både synliga och oförmärkta direktiv, än hit än dit över Malmöoperans stora scengolv.

Israeliska duon Liat Dror och Nir Ben Gal arbetar i en stramare version av lekfullhet och på en tydligt avgränsad och mindre yta. Koreografin vill skapa en illusion av konstnärlig process med dansarna som repeterar, slappar vid sidan av scenen och fullbordar verket. Markerade steg, tunga hopp, i tysthet och i samspel med musikerna som framför det livliga scherzot i Sjostakovitj pianokvintett på scenen. Allt i en starkt rytmisk uppbyggd föreställning, Rikud från 1993.

Dansarna på Skånes dansteater presterar på absolut topp under kvällen, och kanske är det därför den ironiska ramen kring föreställningen verkar så störande. Den vibrerande rösten som talar om för publiken att den bara ska luta sig tillbaka och inte ha några förväntningar. Pekpinnar är alltid käppar i hjulet, oavsett vad de pekar på.

Och det är alldeles på tok för mycket snack i och kring Ben Wrights final This moment is your life. Välkänd disco med musik och moves och en stor och frivillig del av publiken dansande på scenen är hyllning och gemenskap, i peruk, glitter och skrikrosa. Publiken är utan tvekan här nu och har dessutom betalat sina biljetter för att de är intresserade.

Därför önskar jag den välmående 20-åringen fortsatt höga ambitioner i alla former dansen nu kommer.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln