Så hittar du dolda påskägg i din dator

Spelare letar frenetiskt efter hemligheterna

1978 gömde amerikanen Bradley Reid-Selth ett påskägg. Det skulle dröja 26 år innan någon hittade det.

Påskägget i fråga var inte av den traditionella sorten. Det var inte färggrant, innehöll inget godis och låg inte gömt bakom en soffkudde.

Reid-Selths ägg existerade bara som några få rader kod i det i dag bortglömda spelet Video whizball till den lika bortglömda tv-spelskonsolen Fairchild Channel F. För att hitta det behövde man först klara spelet och sedan uppfylla ett par mycket specifika kriterier.

När spelentusiasten och samlaren Sean Riddle upptäckte påskägget 2004 fick han se en serie kantiga tecken uppenbara sig på tv-rutan. ”REID-SELTH”, stod det.

Bradley Reid-Selth var först i en lång rad programmerare som utan sina arbetsgivares tillåtelse gömde meddelanden i mjukvaran de arbetade med. Ett annat tidigt exempel finns i Atari-spelet Adventure från 1979, där man genom att träffa en specifik punkt på en specifik bana får fram en dold text, ”Created by Warren Robinett”.

Ofta var det inget mer än en önskan efter bekräftelse som fick den här tidens programmerare att sätta osynliga signaturer på sina verk. De hade dåligt betalt och fick sällan något officiellt erkännande för sitt arbete. Vissa företag hade till och med en uttalad policy att inte ange vilka anställda som jobbat med en viss titel.

När användarna väl upptäckte programmerarnas hyss blev det succé, och mjukvaruföretagen var inte sena att aktivt börja inkludera dolda överraskningar i sina spel och program.

I dag kan man hitta digitala påskägg nästan överallt. Testa att skriv ”about:mozilla” i adressraden på din Firefox-webbläsare, eller öppna terminalfönstret på en Mac och skriv ”telnet towel.blinkenlights.nl”. Eller så kan du bara plocka fram närmaste Iphone och ringa till *3001#12345#*.

Påskägg är vanligast i dator- och tv-spel där de har blivit en förväntad del av en miljardindustri, även om de började som internskämt, eller kanske som en knuten näve i fickan.

Bara i spelet Grand theft auto V (2013) finns det ett 100-tal hemligheter gömda, allt från knappkombinationer som förflyttar spelfiguren högt upp i luften till mer eller mindre subtila populärkulturella referenser.

Faktum är att konceptet med påskägg har blivit så djupt rotad i spelkulturen att det har uppstått en subkultur kring dem, där det är lika viktigt att hitta hemligheterna som att spela själva spelet. Ju mer obskyrt och svåråtkomligt, desto bättre.

I vissa fall leder detta till att människor lägger ner oerhört mycket tid på att hitta saker som, troligen, inte finns.

För spelsajten Eurogamer berättar en person vid namn Michael att han tillbringat oräkneliga dagar, veckor och månader med att försöka hitta en hemlig fiende som ryktas finnas i Playstation 2-spelet Shadow of the colossus från 2005. Förgäves. Ändå fortsätter han och hans gelikar att söka.

I Grand theft auto: San Andreas (2004) finns det spelare som påstår sig ha sett den kryptozoologiska varelsen Bigfoot smyga runt i spelets vildmark. Trots att det senare visat sig att alla Bigfoot-rapporter varit fejk, vägrar myten att dö ut.

Det är som bekant väldigt svårt att bevisa att något inte finns, och människans upptäckarlust tycks gränslös.

Påskäggen har helt enkelt blivit ett format för vandringssägner och klintbergare. Om man redan hittat fem överraskningar i ett spel, vad är det som säger att det inte finns en sjätte?

Det tog ju trots allt nästan tre decennier innan Video whizballs hemlighet avslöjades.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln