Djärva etiska beslut i podden ”Dirty Jane”

Intresset för true crime står sig – men debatten har satt spår

Minns ni stormen runt ”Rättegångspodden”? 2019 upprördes anhöriga över att vittnesmål spelades upp i sin helhet, med detaljerade redogörelser av våld och mord. Kritiken spreds och riktades mot fler true crime-poddar.

Fyra år senare meddelar poddföretaget Acast att ”Rättegångspoddens” Nils Bergman ökat sina intäkter med 66 procent förra året. Vad det betyder i kronor är oklart, men brott fortsätter uppenbarligen att sälja oavsett hur många indignerade kolumner som skrivs om hur exploaterande genren är.

Brott och straff är om något populärare än någonsin. Lyssnarna har blivit luttrade, men det har också hänt något med poddarna. Medvetenheten om kritiken genomsyrar ”Inför rätta”, där urvalet av rättegångsljud är försiktigare, och där vissa namn och ibland röster bytts ut för att skydda identiteter.

 

I andra fall testas gränserna ytterligare. Fängelsepodden ”Bakom galler” har nyligen gjort en uppmärksammad intervju med en man som mördat sina två små söner, tre och fem år gamla. Intervjuaren Amanda Leander beskriver sitt eget obehag inför mannens detaljerade bekännelser, men vilka hänsyn som tagits till anhöriga och då främst den överlevande dottern, är oklart.

Rafflande ”Dirty Jane” av John Mork och Kalle Ström (etnologen som gjorde SVT-dokumentären ”Rörelsen”) refererar till den amerikanska poddklassikern ”Dirty John”, som granskade en romansbedragare. Här skildras Katjas kärlekshistoria med en kvinna som kallas Jane. Podden gräver, med hjälp av Katjas familj och en enorm Flashbacktråd, fram Janes historia av bedrägerier (ett flertal har hon dömts för). Men det antyds även värre saker runt Katjas försvinnande och gränsen mellan vad som är brottsligt eller ”bara” vidrigt beteende är luddig. Kanske borde utstuderade lögner och svek i en relation faktiskt vara brottsligt, föreslår Mork.

Katja och Jane skildras närgånget, i visst skydd av anonymisering men i en samtid där all information finns ett klick bort. ”Dirty Jane” tar vissa djärva etiska beslut, men har åtminstone reflekterat. Detta lilla kan vi förmodligen tacka debatten 2019 för.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.