Nytt popcornmord kan inte leva på gamla meriter

Efter succén med ”Serial” drunknar vi i krimgranskningar

Ibland kan man fråga sig hur många små hålor det finns för prisvinnande journalister att återvända till, för att lösa gamla mord som den bonniga lokala polisen misskött. Om ”The coldest case in Laramie” är sist ut att försöka, blir jag inte störtledsen. Men låt oss först backa bandet.

När ”Serial” släpptes 2014 blev det startskottet för hela den true crime-våg som sköljde in över världen. Året därefter tog tv-dokumentärerna ”Making a murderer” och ”The Jinx” över stafettpinnen som de för tillfället stora världsomspännande mordsnackisarna. Sedan dess har genren gått genom industrialiseringen och massproducerats till den grad att det är omöjligt att skönja snackisarna bland allt bråte.

Det enorma antalet mordpoddar och tv-dokumentärer har gjort att genren lagt krokben för sig själv. ”Serial” var en sensation. Att den mordmisstänkte huvudpersonen Adnan Syed för några månader sedan, åtta år efter poddens final, släpptes ur fängelset knöt på något vis ihop en säck till genre som kanske borde hållas hopknuten.


Succén har dock gjort att ”Serial” som tidigare var en spinoff till den populära ”This American life” nu blivit till bolaget Serial productions som köpts upp av New York Times och blivit en poddfabrik. Det är ganska uppenbart att de med ”The coldest case in Laramie” tar sikte på tidigare lyckosamma jaktmarker. Journalisten Kim Barker återvänder till sin, enligt egen utsago, helvetiska hemstad i Wyoming, där hon börjar rota i mordet på universitetsstudenten Shelli Wiley som inträffade 1985.

Det är en resa av undermåliga förhör, rasistiska poliser och skuldbeläggande av offer. Det är ett gediget jobb… som tyvärr inte leder någonstans – varken utredningsmässigt eller i form av underhållning. Poddmakarna verkar inte bry sig nämnvärt om slutprodukten – de nöjer sig med att visa upp produktionen – som även den är rätt tempofattig.

Det är såklart bra med kvalitetsjournalistik och att resurser läggs på genomarbetade krimgranskningar, men som popcorngenre har den tyvärr dödat sig själv. Låt den vila tills det faktiskt finns en snackis värd ens tid.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.