ÅSIKT

Poänglöst – och hur kul som helst

Hanna Olsson kapitulerar inför ”Daddy issues”

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

avHanna Olsson

KULTUR

”Daddy issues” är den senaste succépodden från Perfect day media, som just nu går igenom samma resa som Della Q gjorde för några månader sedan.

Enligt egna siffror når Julia Frändfors och Julia Lyskova minst 40 000 lyssnare varje vecka och det borde göra den till en av de snabbast växande svenska poddarna just nu. 

Själv stängde jag av den efter åtta minuter. Jag stod inte ut med detta distanslösa, uppskruvade prat. Skamlöst grävande i den egna ångesten och tvärsäkra påståenden om världen fick jag nog av när jag var 18 år gammal. Även från min egen mun. Det var innan lagren, konsekvenstänkandet och månandet om andra människor kom in och man blev vuxen. Man blev tråkig.

Men veckorna gick och fler avsnitt av Daddy issues damp ner i poddspelaren. Snacket gick om att den ändå hade någonting, någonting mer än effektsökeri och provokationer. Nu är jag fast och börjar förstå varför. Podden är så skönt fri från spaningar och poänger. Det är mer som att råka gå förbi ett sjukt skvallrigt bord på en restaurang där sällskapet fått i sig två glas, än de eleganta superprodukter vi har vant oss vid. 

När Hannah Widells och Amanda Schulmans långkörare Fredagspodden avhandlar framfall och semesterbråk ägnar sig Daddy issues åt sina magra konto­utdrag, botox och fördelarna med yngre respektive äldre män.

Drastiskt, kategoriskt, extremt underhållande. Avsnittet där Julia Frändfors berättar att hon – pank som hon är – plockat upp en lunchsallad ur soporna på ­Perfect day-kontoret  har redan gått till poddhistorien.

ARTIKELN HANDLAR OM